Uutta Rovaniemen Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelmassa: ajankohtaiskammari

16.6.2022 Uutinen

Maailma muuttuu ja tuo lisää vipinää myös Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelmaan. Keskustelukammareihin on lisätty ajankohtaiseen turvallisuus- ja taloustilanteeseen pureutuva ajankohtaiskammari, joka järjestetään heti päivien ohjelman aluksi.

Kotiseutuliitto kutsuu keskustelemaan ajankohtaiskammariin kotiseututyön näkymistä Euroopan muuttuneessa turvallisuus- ja taloustilanteessa sekä mahdollisuuksistamme demokratian vahvistamisessa. Ajankohtaiskammari järjestetään perjantaina 9. syyskuuta klo 10–11 Korundissa. Ajankohtaiskammariin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Kotiseutuliitto tuottaa Valtakunnallisille kotiseutupäiville myös kolme muuta keskustelukammaria:

Yhdessä tekemällä kestävä tulevaisuus

Kestävästä kotiseututyöstä keskustellaan perjantaina 9. syyskuuta klo 12.30–14 Korundissa. Mukana ovat dosentti Katriina Siivonen Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta ja erityisasiantuntija Antti Huntus Taiteen edistämiskeskuksesta. Lappi-sopimuksen esittelee Lapin liiton kehittämispäällikkö Satu Luiro. Mukana on myös kestävän kotiseututyön työkirjan julkistus. Sen esittelee Kesälahti-Seuran puheenjohtaja Pentti Ojajärvi.

Kaupunkipaahtimo – Kohtaamisia kaupungissa

Kotiseutuliiton kaupunkijaoston koordinoima keskustelukammari järjestetään perjantaina 9. syyskuuta klo 12.30–14 Korundissa. Miten uudet asukkaat otetaan mukaan kaupunginosan yhteisöihin ja toimintaan? Miten kunnat, yhdistykset ja yhteisöt huomioivat muualta muuttavat ja toisaalta tulijat? Miten voimme edistää kaupunginosien sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä?

Tule Kaupunkipaahtimoon kuulemaan, keskustelemaan ja jakamaan omat ideasi muidenkin käyttöön. Ohjelmassa on esimerkkialustuksia eri puolilta Suomea ja niiden pohjalta keskustelua ja ideointia.

Mitä kuuluu kotiseutuarkistoille?

Kotiseutuarkistojen ajankohtaisista asioista keskustellaan kammarissa lauantaina 10. syyskuuta klo 13–14.30 Arktikumissa. Tule kuulemaan ja keskustelemaan tuoreen kotiseutuarkistoselvityksen tuloksista. Selvityksen raportin esittelee Kansallisarkisto Oulun johtaja Vuokko Joki. Suomen Kotiseutuliitosta on mukana kotiseutuarkistohankkeen koordinaattori Liisa Saarinen.

Valitse itseäsi kiinnostavat kammarit ilmoittautumisen yhteydessä

Kotiseutuliiton tuottamien kammareiden lisäksi ohjelmassa on myös paljon muita Rovaniemeen, Lappiin ja ajankohtaisiin kulttuuri- ja kulttuuriperintöteemoihin liittyviä keskusteluja. Keskustelukammareihin ilmoittaudutaan mukaan Valtakunnallisten kotiseutupäivien ilmoittautumisen kautta (paitsi ajankohtaiskammariin, joka ei näy “virallisessa” ohjelmassa ja johon voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista).

Kotiseutupäivien ilmoittautuminen on avoinna heinäkuun loppuun asti. Tarkempia tietoja ohjelmasta ja linkki ilmoittautumiseen löytyy osoitteesta www.rovaniemi.fi/kotiseutupaivat.

Tapaamisiin Rovaniemellä!