Tuusula-Seuran Sotilaspitäjän kulttuurikierros vuoden kotiseututeko

26.7.2011 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Tuusula-Seuran Sotilaspitäjän kulttuurikierroksen Vuoden kotiseututeoksi. Kulttuurikierros on tiivis aikamatka Tuusulan perinteisiin.

Vuonna 2003 Tuusula-Seura järjesti Tuusulan kunnan kanssa laajan luentosarjan nimeltä Keski-Uusimaan identiteettiä etsimässä. Kiinnostusta herättänyt sotilaskulttuurin luento johti ensin kirjan tekemiseen. Lopulta Tuusula-Seuran aktiivinen jäsen everstiluutnantti (evp) Heikki Simola tiivisti ja jalkautti tiedon kulttuurikierrokseksi yhteistyössä Ilmatorjuntamuseon, Taistelukoulun perinneyhdistyksen, Tuusulan kunnan ja seurakunnan sekä Keski-Uusimaa-lehden kanssa.

”Kierroksen aikaansaaminen on edellyttänyt pitkäaikaista sitoutumista, asiantuntemusta ja yhteistyön onnistumista”, valintaraadin puheenjohtaja, Kotiseutuliiton hallituksen jäsen Marja Lepola toteaa.

Kierros koostuu yhdeksästä sotilashistoriallisesti merkittävästä kohteesta, jotka kaikki liittyvät myös Tuusulan kunnan kehitykseen.

Autolla tai pyöräillen

Reitin kohteet voi kiertää pyöräillen tai autolla. Kierroksella on mittaa noin 50 km. Tuusulan kunta ja Tuusula-Seura järjestävät reitillä kiertoajeluita sekä tilauksesta että yleisötapahtumina.

Kierros ja siitä tehty tulostettava esite ovat netissä osoitteessa www.tuusula.fi/museot/kotiseutupolut. Kierroksesta on olemassa myös painettu esite, jota saa Hyrylän keskustassa sijaitsevasta Taide- ja kulttuurikeskus Kasarmista.

Kunniamaininta Käpylä-Seuralle

Suomen Kotiseutuliitto antaa lisäksi kunniamaininnan vanhustenhuollon asiantuntijoiden ja toimijoiden Käpynet-yhteistyöverkostolle, jossa helsinkiläinen Käpylä-Seura on aktiivisesti mukana.

Käpynet on järjestänyt mm. tempauksen, jossa vapaaehtoiset ovat auttaneet vanhuksia ostoksien teossa. Verkoston Neljän sukupolven leikkipuisto -hankkeessa tehtiin kaupungille aloite kaikenikäisille soveltuvien liikuntavälineiden hankkimiseksi Käpylän puistoihin.

Vanhusväestön hyvinvoinnista huolehtiminen tällaisen verkoston avulla on uudenlaista kotiseututoimintaa ja Kotiseutuliitto pitää mallia hyvänä esimerkkinä muille kotiseutuyhdistyksille.