Tule seuraamaan saavatko seurantalot Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon lisäksi yleisöpalkinnon!

1.10.2024 Uutinen

Euroopan kulttuuriperintöpalkintojuhlaa voi seurata netin välityksellä osoitteessa www.europanostra.org/european-heritage-summit

European Heritage Awards Europa Nostra Awards palkintolaatta 2024.Suomalainen seurantalojen korjausavustusjärjestelmä sai keväällä Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon (European Heritage Awards / Europa Nostra Awards). Maanantaina 7. lokakuuta selviää saavatko seurantalot vielä eurooppalaisen 10 000 euron yleisöpalkinnon tai pääpalkinnon. Palkinnot luovutetaan Euroopan kulttuuriperintöpalkintojuhlassa Romanian Bukarestissa ensi maanantaina.

“Euroopan kulttuuriympäristöpalkinto on suuri arvostuksen osoituksen kaikille seurantaloille ja seurantaloyhteisöille. Mahdollisessa yleisö- tai pääpalkinnossakin varsinaista rahasummaa merkityksellisempää olisi saada laaja vapaaehtoistyö ja kansalaisjärjestölähtöinen rahoitusjärjestelmä vielä paremmin yleisön tietoisuuteen”, Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Teppo Ylitalo huomauttaa.

Palkinnon perusteluissa arvostettiin erityisesti sitä, kuinka kansalaiset itse pitävät Suomessa yllä paikallisyhteisöjen ainutlaatuista kulttuuriperintöä.

”Vahva keskinäinen vuorovaikutus sekä jatkuva sitoutuminen paikallisyhteisöjen ja viranomaisten puolelta ovat todella vaikuttavia, samoin laajuus sekä korjaushankkeiden määrällä että ajallisesti mitattuna”, valintaraati totesi perusteluissaan.

Seurantalojen korjausavustus on valtionavustus, jonka jakamisen opetus- ja kulttuuriministeriö on delegoinut Kotiseutuliitolle.

Euroopan unionin ja Europa Nostran yhteinen palkinto-ohjelma järjestetään Luova Eurooppa -rahoituksella. Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon saa tänä vuonna 26 kohdetta 18 eri maasta, viidessä eri palkintoluokassa.

Valtio on jakanut seurantalojen korjausavustuksia vuodesta 1978. Avustukseen liittyvä korjausneuvonta annettiin Suomen Kotiseutuliiton tehtäväksi vuonna 1984. Vuodesta 2004 Kotiseutuliitto on vastannut myös avustuksen jakamisesta ja selvitystyöstä.

Korjausavustuksen asiantuntijaelimenä ja koordinoijana toimii Seurantaloasiain neuvottelukunta. Siinä on edustettuna 12 seurantaloja ylläpitävien yhteisöjen keskusjärjestöä sekä opetus- ja kulttuuriministeriö, ympäristöministeriö, Museovirasto ja Kuntaliitto. Palkinnon noutaa neuvottelukunnan puheenjohtaja Mikko Härö.