Tuhansien kuvien Koko Suomen kuvat -kampanja huipentumassa

5.9.2020 Uutinen

Kooste kymmenistä valokuvista.Kutsuimme viime keväänä kaikki suomalaiset pohtimaan ja kuvaamaan, mikä kulttuuriperinnössämme on eurooppalaista. Nyt olemme saaneet jo yli 3000 kuvaa maamme moninaisesta kulttuuriperinnöstä.

Euroopan kulttuuriperintötunnuksen toimeenpanoon liittyvä Koko Suomen kuvat -kampanja huipentuu Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teemaviikolla 7.-13. syyskuuta. Tämän jutun kuvat ovat kapanjaan lähetettyjä kuvia, ja voit klikata ne suuremmiksi halutessasi. Kaikki kuvat ja tarinat: www.instagram.com/finherita.

Kansallispukuisia naisia Kolin maisemissa.

Näin valtakunnallinen kampanja toimii: Lähetä 13. syyskuuta mennessä kuva ja lyhyt kuvateksti kohteesta, jonka haluat jakaa kaikkien kanssa. Kerro, onko kohteessasi eurooppalaisia juuria, jälkiä, materiaaleja, sanoja tai tyylejä. Kaikenlaiset kohteet ovat tervetulleita!

Voit osallistua pohdintaan kotisohvalta, kävelykierrokselta, kuva-arkistojesi aarteilla tai vaikka aihetta koskevalla piirroksella. Voit lähettää useita kohteita mukaan kampanjaan, joka jatkuu syyskuulle saakka.

Palkintojakin on jaossa! Lisätietoja kuvien lähettämisestä ja palkinnoista.

Ohjeet osallistumiseen

1.  Mieti kulttuuriperintöä. Mitä tulee mieleesi? Onko se rakennus, maisema, tanssi tai ruoka? Entä mikä kohteessa on eurooppalaista tai mikä olisi toisin, jos kohde ei sijaitsisikaan Euroopassa?
  2.  Etsi itse ottamasi tai omistamasi valokuva kohteesta. Voit myös piirtää kohteen tai muutoin esitellä sen kuvan keinoin.
  3.  Jaa kuvasi kaikille kuvatekstin kera! Kuvatekstissä voit esitellä kohteen ja sen sijainnin, ja halutessasi kertoa, mitä eurooppalaista kohteessa havaitsit.

Kirkon torni ja kukkaniitty.Kuvan voi jakaa kahdella tavalla:

1. Instagramissa. Jos tili on julkinen ja kuvassa on aihetunnisteet #finherita ja #kulttuuriperintötunnus, niin löydämme kuvat ja jaamme ne edelleen @finherita-tilillä.
  2. Lähettämällä kuvan, kuvatekstin ja tekijätiedot sähköpostitse erp@kotiseutuliitto.fi. (Yksi kohde ja tarina / sähköposti.)

Euroopan kulttuuriperintötunnus

Vanha tiilirakennus ja vanha henkilöauto.

Suomi liittyi mukaan Euroopan kulttuuriperintötunnus -toimeen vuonna 2018, ja Koko Suomen kuvat -kampanja tekee aihetta tunnetuksi suomalaisille. Museovirasto vastaa kulttuuriperintötunnuksen kansallisesta koordinoinnista, Suomen Kotiseutuliitto koordinoi kuvakampanjaa. Suomalaisilla kohteilla on vuonna 2021 ensi kertaa mahdollisuus hakea kulttuuriperintötunnusta. Tunnus on hieno mahdollisuus miettiä omaa kulttuuriperintökohdetta kansainvälisestä, etenkin eurooppalaisesta, näkökulmasta.

Tunnuksen tavoitteena on lisätä tietämystä Euroopan historiasta ja unionin rakentamisesta sekä yhteisestä kulttuuriperinnöstä.

Nostokurkia auringonlaskussa.Kansallispukuinen nainen ja hevonen.

Vanhoja punamullattuja venevajoja joen rannassa.

Museorakennus ja puutarhaa.