Tietosuojakoulutus jatkuu keväällä Keski-Suomessa

8.4.2021 Uutinen

Suomen Kotiseutuliitto toteuttaa vuonna 2021 tietosuojakoulutuksia kotiseutuarkistoille ja paikallismuseoille yhdessä Kansallisarkiston kanssa. Toukokuun koulutukseen Jyväskylässä voi nyt ilmoittautua.

Kotiseutuarkistot toimivat tärkeänä paikallisena muistina. Ne ovat merkittävä paikallinen voimavara ja toimija, jotka säilyttävät yhteistä kulttuurihistoriaamme. Kotiseutuarkistot turvaavat paikallisen asiakirja-aineiston sekä henkisen perinteen keruun, tallentamisen ja käytön.

Suomen Kotiseutuliitto on yhdessä Kansallisarkiston kanssa pyrkinyt kehittämään kotiseutuarkistotoimintaa esimerkiksi järjestämällä koulutuksia. Vuonna 2018 voimaan tullut EU:n tietosuoja-asetus ja 2019 voimaan tullut tietosuojalaki ovat osaltaan aiheuttaneet uusia haasteita arkistoille. Näihin haasteisiin vastataan vuonna 2021 käynnistyvällä koulutuksella.

Etä- ja lähikoulutuksia eri puolilla Suomea

Keväällä 2021 järjestetään koulutukset Oulussa ja Jyväskylässä. Jyväskylän koulutus järjestetään 28.–29.5. ja sen ilmoittautuminen on juuri avattu. Myös Oulun koulutukseen 23.–24.4. ehtii vielä mukaan.

Koulutuksia tullaan järjestämään vuoden 2021 aikana lisää eri puolilla Suomea. Syksyksi on suunnitteilla koulutukset Pirkanmaalle ja Varsinais-Suomeen.

Tietosuojakoulutus on suunnattu kotiseutuarkistoille ja soveltuvin osin myös paikallismuseoille. Koulutus toteutetaan yhdessä Kansallisarkiston kanssa ja sen suunnittelijana ja kouluttajan toimii Kotiseutuliiton valtuuston asiantuntijajäsen, johtaja Vuokko Joki Kansallisarkistosta. Jyväskylän koulutus toteutetaan yhdessä Keski-Suomen museon kanssa. Koulutusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tietosuojakoulutukset pyritään järjestämään hybridimallilla, mahdollistaen niihin osallistuminen paikan päällä tai etänä. Tilanteen niin edellyttäessä, järjestetään kevään 2021 koulutukset etäkoulutuksina.

Lisätietoja: Koordinaattori Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi, puh. 044 974 1705