Mestarit & kisällit -starttitapahtuma ke 24.4.

24.4.2019 Tiedote

Kotiseutuliitto kutsuu lapset, nuoret ja eläkeikäiset luomaan uudenlaista kotiseututoimintaa

Mestarit & kisällit -starttitapahtumassa jaetaan ideoita ja kokemuksia

Mistä kotiseuturakkaus syntyy? Mikä omissa kotikulmissa on parasta juuri nyt? Mitä eri sukupolvet voivat opettaa toisilleen kotiseudusta? Mestarit & kisällit – Uusi katse kotikulmiin -hankkeessa lapset, nuoret ja eläkeikäiset kohtaavat kotiseutunsa uusien ja vanhojen ilmiöiden, kulttuurin ja perinnön äärellä.

Toiminta polkaistaan käyntiin tänään keskiviikkona starttitapahtumassa, joka järjestetään Luonnontieteellisessä museossa Helsingissä. Paikalla on kymmeniä kotiseututyön ja kulttuurin tekijöitä yhdeksästä eri maakunnasta.

Tapahtumassa kuullaan puheenvuoroja uudistuvasta kotiseututoiminnasta ja siitä, millaisia ideoita eri puolilla Suomea aiotaan toteuttaa. Työpajoissa kerätään hyvät ideat yhteen ja jaetaan kokemuksia.

Mestarit & kisällit on uudenlaista kotiseututoimintaa, jossa eri ikäiset oppivat toinen toisiltaan. Oppiminen on vastavuoroista: mestarin ja kisällin roolit vaihtuvat lapsilta ja nuorilta eläkeikäisille ja takaisin. Jokainen on omien kotikulmiensa asiantuntija.

Tapaamisissa ja retkillä oivalletaan uutta oman alueen historiasta ja nykyhetkestä. Järjestäjinä toimivat paikalliset kotiseutu- ja kaupunginosayhdistykset. Toimintaa koordinoi Kotiseutuliitto ja rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto.

Seuraavien kahden vuoden aikana toiminta kasvaa valtakunnalliseksi. Ensimmäisten joukossa toiminta on käynnistymässä Kerimäellä, Rautalammilla ja Nokialla.

Syksyn 2018 pilottivaiheessa Sodankylässä ja Turussa Mestarit & kisällit -toiminta tutustutti eri-ikäiset osallistujat muun muassa entisaikojen ja tämän päivän ostokulttuuriin, kylätalotoimintaan, videoiden tekemiseen ja koulukäsitöiden evoluutioon.

Mestarit & kisällit on Suomen Kotiseutuliiton 70-vuotisjuhlavuoden päähanke. Tavoitteena on nostaa erityisesti nuoret sukupolvet toiminnan kohteesta tasa-arvoisiksi kotiseututyön tekijöiksi – omien kotiseutujensa mestareiksi.

Mestarit & kisällit -starttitapahtuma
Aika: Ke 24.4.2019 Klo 13–17
Paikka: Luonnontieteellinen museo, Kimnaasi-sali, Helsinki
Pohjoinen Rautatiekatu 13

Starttitapahtuman ohjelma verkossa täällä.
Facebook Live Kotiseutuliiton Facebook-sivulla klo 13–14.

Twitter: @Kotiseutuliitto #kotikulmat #munhuudit

Lue lisää Mestarit & kisällit -toiminnasta Kotiseutuliiton sivuilta.

Lisätiedot:
Maria Talvitie