Tervetuloa Kotiseutuliiton järjestämään Kansalliseen dialogiin keskustelemaan epävarmuudessa elämisestä

30.3.2023 Uutinen

Elämme aikaa, jossa kriisit seuraavat toisiaan. Korona, Venäjän hyökkäyssota, energiakriisi, inflaatio, ilmastonmuutos, luontokato, sote-uudistus, huoli nuorista ja vanhuksista. Kaiken tämän keskellä käymme töissä, elämme arkeamme, harrastamme, lapsia syntyy ja elämä jatkuu. Epävarmuudesta on tullut kuitenkin elämäämme leimaava tekijä, joka vaikuttaa meihin kaikkiin tavalla tai toisella.

Tule mukaan Kotiseutuliiton järjestämään Kansalliseen dialogiin keskustelemaan epävarmuudessa elämisestä! Tavoitteena on ymmärtää paremmin, mitä epävarmuudessa eläminen tällä hetkellä on – sinulle, yhteisöllesi, vapaaehtoistyölle, kotiseututoiminnalle.

Keskustelu järjestetään Teamsissa torstaina 13. huhtikuuta kello 16-17.30.

Mukaan mahtuu kahdeksan keskustelijaa. Ilmoittaudu viimeistään 11. huhtikuuta lähettämällä sähköpostia Kotiseutuliiton järjestöpäällikölle Marika Punamäelle, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi.

Kansalliset dialogit antavat mahdollisuuden käsitellä rakentavasti sitä, mitä meille on viime aikoina tapahtunut. Keskustelu tarjoaa tilan pysähtyä pohtimaan asioita yhdessä toisten kanssa. Kansalliset dialogit on uudenlainen malli yhteiskunnallisen vuoropuhelun toteuttamiseen kansalaisten, yhteisöjen ja viranomaisten yhteistyönä. Dialogeissa keskustellaan ihmisille ja yhteisöille tärkeistä asioista ja teemoista tavalla, joka vahvistaa osallisuutta ja synnyttää ymmärrystä erilaisista haasteista ja mahdollisuuksista. Kansallisen dialogin tavoitteena on, että keskusteluun osallistumisesta on hyötyä omalle toiminnalle tai yhteisölle syvemmän ymmärryksen syntymisenä.

Keskustelusta kootaan anonymisoitu yhteenveto, joka toimitetaan keskustelun jälkeen kansallisten dialogien ydinryhmälle ja sitä kautta päättäjille. Ydinryhmään kuuluu edustajia mm. valtionhallinnosta, Sitrasta ja Erätauko-säätiöstä.

Lue lisää Kansallisista dialogeista www.kansallisetdialogit.fi