Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

Valtakunnalliset Kotiseutupäivät Oulussa elokuussa 2021

12.8. - 15.8.

Oulu, Kauppatori, Valtakunnalliset kotiseutupäivät, Euroopan kulttuuripääkaupunkihanke, kulttuuri-ilmastonmuutos

Päiviä vietetään Oulun Euroopan kulttuuripääkaupunkihankkeen hengessä

Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään 12. – 15. elokuuta 2021 Oulussa. Oulun kotiseutupäivien teemaksi on valittu kulttuuri-ilmastonmuutos. Teema on sama, jolla Oulu hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuonna 2026.

Päivien teeman alla käsitellään mm. yhteisöllisyyttä, kulttuurin monialaisuutta ja laajuutta, sekä toisaalta ilmaston globaaliin lämpenemiseen liittyvää huolta. Oulu2026-hankejohtaja Piia Rantala-Korhonen on iloinen saadessaan toivottaa Valtakunnalliset kotiseutupäivät Ouluun vuonna 2021.

”Oulu hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026, pääteemamme on Kulttuuri-ilmastonmuutos. Haluamme innostaa ihmiset yhdessä pohtimaan kulttuurin ja yhteisöllisyyden mahdollisuuksia vaikuttaa ilmastonmuutokseen myös kotiseutupäivillä. Kotiseututyö vahvistaa paikallista identiteettiä, mutta liittää meidät myös osaksi eurooppalaista yhteistä kulttuuriperintöä ”, sanoo johtaja Piia Rantala-Korhonen.

Kauko Röyhkä on yksi Oulun kotiseutupäivien vetonauloista. Kuva: Olga Välimaa.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät ovat Oululle tilaisuus esitellä kaupungin tärkeitä kulttuuri- ja luontokohteita, lähiseutuja ja tuoda esille sen vahvuuksia myös Euroopan kulttuuripääkaupunkikisassa maamme kulttuurivaikuttajille ja asiantuntijoille.

Jokakesäiset Valtakunnalliset kotiseutupäivät on kotiseututoiminnan vuoden päätapahtuma. Päivien aikana kotiseutuasioiden parissa työskentelevät ammattilaiset ja vapaaehtoiset keskustelevat, verkostoituvat ja juhlivat kotiseututyön saavutuksia. Kotiseutupäiville kokoontuvat kotiseututyötä esimerkiksi kunnissa, kotiseutuyhdistyksissä, maakuntaliitossa ja muissa järjestöissä tekevät henkilöt.

Suomen Kotiseutuliitto perustettiin 70 vuotta sitten toukokuussa 1949 ensimmäisillä Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Tammelassa, ja päiviä on järjestetty siitä lähtien joka vuosi. utupäivät

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on maamme suurin kotiseututapahtuma. Päiville osallistuu satoja kotiseututoiminnalle omistautuneita henkilöitä eri puolilta Suomea, ja yleisötilaisuuksissa käy tuhansia lähialueen asukkaita.

Tarkemmat tiedot

Alkaa: