Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Kulttuuriperintöbarometrin tulokset julkistetaan 13. joulukuuta

13.12.2021 klo 13:00 - 15:00

Museoviraston, opetus- ja kulttuuriministeriön ja ympäristöministeriön tilaaman Kulttuuriperintöbarometrin tulokset julkistetaan 13. joulukuuta kello 13 alkavassa tilaisuudessa.

Barometri kokoaa yhteen suomalaisten näkemyksiä kulttuuriperinnöstä ja kulttuuriympäristöstä – toista kertaa toteutetussa barometrissa kysyttiin nyt myös siitä, mitä on tulevaisuuden kulttuuriperintö. Tilaisuudessa kuullaan myös tuoreet kuulumiset valmisteilla olevasta Suomen ensimmäisestä kulttuuriperintöstrategiasta.
Barometri nostaa esille esimerkiksi kulttuuriperinnön yhteiskunnallisen ja taloudellisen merkityksen, osallisuuden ja vastuut, kulttuuriperintöön panostamisen tapoja sekä kulttuuriperinnön ja -ympäristön käsitteitä, tärkeyttä sekä säilyttämisen merkitystä. Tulevaisuuden kulttuuriperinnön lisäksi huomiota kohdistettiin osallisuuden, kulttuurimatkailun ja kestävän kehityksen kysymyksiin.

Kulttuuriperintöbarometri toimii myös suunnannäyttäjänä käynnissä olevalle kulttuuriperintöstrategiatyölle. Hallitusohjelmasta ponnistava strategiatyö tähtää valtioneuvoston periaatepäätökseen, jossa kulttuuriperintö on voimavara kestävälle tulevaisuudelle ja hyvälle elämälle. Strategiatyötä tehdään opetus- ja kulttuuriministeriön johdolla. Museovirasto on aktiivisesti mukana.

Kulttuuriperintöbarometri on säännöllisin väliajoin toteutettava kansalaiskysely, jossa selvitetään suomalaisten näkemyksiä kulttuuriperinnöstä ja kulttuuriympäristöstä. Toista kertaa toteutettu kysely kertoo arvostuksista ja niiden muutossuunnista.

Tiedot

Päivämäärä: