Sysmässä juhlittiin 100-vuotiasta yhdistystä sekä Hyvän korjauksen palkintoa

24.11.2015 Tiedote

Nikkaroisten nuorisoseuralla juhlittiin lauantaina 21.11. seuran 100-vuotiasta taivalta sekä seurantalo Papulan saamaa Hyvän korjauksen palkintoa. Ensilumi, kesken Maamme-laulun sattunut sähkökatkos ja kynttilänvalossa tarjotut kakkukahvit jäivät varmasti juhlavieraiden mieleen.

Kotiseutuliitto oli juhlassa jakamassa talon kunnostukselle myönnettyä Hyvän korjauksen palkintoa. Juhlassa muisteltiin pitkää, mutta antoisaa korjaushanketta.

– Remontti oli hieno kokemus, mutta sitä ei tehty vain meitä itseämme varten, kertoi yhdistyksen puheenjohtajana korjausurakan ajan toiminut Seija Katajisto. Talo on ainoa kokoontumispaikka Etelä-Sysmän viidelle kylälle ja sen käyttö on korjauksen jälkeen vilkastunut huomattavasti.

Huonoon kuntoon päässyttä taloa ryhdyttiin kunnostamaan päättäväisten kyläläisten voimin 2007. Talolla järjestetyt talkoot toivat yhteen monenlaisia ihmisiä, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Sinikka Pihamaa. Talkoolaisia tarttui töihin kymmenittäin ja mukana oli myös kesäasukkaita.

Kuusi vuotta kestäneen kunnostuksen jälkeen talo on palautettu vanhaan loistoon, muutamilla nykyajan mukavuuksilla varustettuna. Tästä korjaus- ja laajennustyöstä Kotiseutuliitto myönsi talolle Hyvän korjauksen palkinnon. Puheenjohtaja kertoi, että korjauksen palkitseminen oli huomattu ja talolla on käynyt vieraita tutustumassa tehtyihin töihin.

Papula on olemassa kyläläisiä varten ja sen tulevaisuus riippuu sen käyttäjistä, Katajisto totesi. Toiminnan muodot voivat muuttua, mutta perusasiat säilyvät: ihmiset haluavat tulevaisuudessakin kokoontua ja tehdä asioita yhdessä.

Hyvän korjauksen palkinto

Kotiseutuliitto myönsi Nikkaroisten nuorisoseuran Papula-talolle Hyvän korjauksen palkinnon joulukuussa 2014 hyvin tehdystä ja talon toimivuutta parantaneesta korjaus- ja laajennustyöstä. Papula on rakennettu vuonna 1927 ja se sijaitsee Vääksyntien varrella Sysmässä.

Palkinto myönnetään tunnustukseksi seurantalon ominaispiirteitä kunnioittavasta ja toimivuutta parantavasta korjauksesta. Hyvän korjauksen palkintoa voi hakea jälleen 2016.

Tietoa palkinnosta

Kuvia juhlasta Kotiseutuliiton Facebookissa