Sysmäläinen seurantalo Papula palkittiin parhaasta korjauksesta

9.12.2014 Tiedote

Sysmäläiselle Nikkaroisten nuorisoseuralle on 9.12. myönnetty vuoden 2014 Hyvän korjauksen tunnustuspalkinto nuorisoseurantalon perusparannus- ja laajennustyöstä. Kunniakirja myönnettiin Inkooseen Degerby Uf:lle.

Seurantaloasiain neuvottelukunta palkitsee Nikkaroisten nuorisoseurantalo Papulan hyvin tehdystä, talon toimivuutta parantaneesta korjaus- ja laajennustyöstä. Papula on lähiseudun viiden kylän ainoa kokoontumispaikka, jonka käyttöaste on korjausten myötä noussut selvästi. Papula on rakennettu vuonna 1927 ja se sijaitsee Vääksyntien varrella Sysmässä.

Korjaus on huolellisesti suunniteltu ja dokumentoitu. Talon käytettävyyttä parannettiin ajanmukaistamalla keittiötiloja sekä lämmitysjärjestelmää. Tunnelmallisia sisätiloja ei ole ylikorjattu. Wc-tilat sijoitettiin taloon rakennettuun laajennusosaan, joka on saatu erinomaisesti sopimaan kokonaisuuteen. Raatia ilahdutti myös talkooväen halu oppia vanhan rakennuksen kunnostamista: Muun muassa ikkunat korjattiin suureksi osaksi talkoovoimin. Talon uusittu vesikatto on tehty konesaumapellistä ja ulkovuori maalattiin pellavaöljymaalilla.

Palkintoraati halusi kuitenkin kiinnittää huomiota sisääntulojulkisivuun kiinnitettyyn ilmalämpöpumpun ulkoyksikköön, jonka sijoittelu pilaa muuten hienosti hallitun kokonaisuuden. Vahinko voidaan kuitenkin korjata helposti ulkoyksikön paikkaa vaihtamalla. Kotiseutuliitossa on laadittu yleisohje ilmalämpöpumpun sijoittamisesta.

Kunniakirja Inkooseen

Inkoolainen Degerby Ungdomsförening saa kunniakirjan Furuborgin korjauksesta. Pääosin kivirakenteista ja rapattua Furuborgia on korjattu ja hoidettu pitkäjänteisesti talon ominaispiirteitä kunnioittavalla tavalla. Korjaukset on suunniteltu huolella ja niissä on käytetty taloon sopivia korjausmateriaaleja, kuten katon konesaumapeltiä. Furuborg on rakennettu 1928.

Sisätilat on korjattu siten, että talolle ominainen tunnelma on hyvin säilynyt ja aiempien vuosikymmenten kerrostumia kuten vanhat uunit ja kuitulevykatot on säilytetty. Korjauksessa on huomioitu myös talon esteettömyyden parantaminen. Vahtimestarin asunto on korjattu ja vahtimestari taas saatu asumaan talolle.

Talossa on runsaasti monipuolista toimintaa. Korjauksia ja huoltotöitä on tehty talkoilla, ja lisäksi yhdistys on kerännyt varoja ammattilaisia vaativien töiden tekemiseen mm. Degerby-päivän tapahtumilla.

Hyvän korjauksen palkinto kannustaa perinteiseen korjaustapaan

Seurantaloasiain neuvottelukunta myöntää Hyvän korjauksen tunnustuspalkinnon vuosittain seurantalolle, jota on korjattu perinteitä ja rakennuksen historiaa kunnioittaen, hyvän korjaustavan mukaan ja joka on korjauksen tuloksena käyttäjien kannalta hyvin toimiva.

Suomen Kotiseutuliiton yhteydessä toimiva Seurantaloasiain neuvottelukunta on seurantaloja omistavien yhdistysten keskusjärjestöjen perustama yhteistyöelin, jossa ovat mukana myös opetus- ja kulttuuriministeriön, ympäristöministeriön ja Museoviraston sekä Kuntaliiton edustajat. Palkintoraatiin kuuluivat arkkitehdit Leni Pakkala, Ulla Rahola ja Tuulikki Terho sekä Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo.

Kaikki talot ja palkinto:
Leni Pakkala, rakennustutkija, Suomen Kotiseutuliitto
puh. (09) 612 63221, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi