Syksyllä taas nähdään! – Karjalohjalla kotiseutuyhdistyksen ja koulun yhteistyö elää ja voi hyvin

Karjalohjan Kotiseutuyhdistyksellä on pitkät perinteet yhteistyön tekemisestä paikallisen peruskoulun kanssa. Vuosittaisten kotiseuturetkien suunnitteluun päätettiin ottaa tällä kertaa oppilasedustus mukaan ja tuoda näin lisää vastavuoroisuutta aina yhtä odotettuihin yhteisiin tutkimusmatkoihin. Kotiseutuyhdistyksen rautajengi, kaikki Karjalohjan peruskoulun 61 oppilasta ja 21 Eskaria ja Viskaria pääsivät yhteisille retkille Mestarit & kisällit -hengessä.

Kotiseutuyhdistys järjesti kaikille Karjalohjan peruskoululaisille sekä pienille Eskareille ja Viskareille jo perinteeksi muodostuneita kotiseuturetkiä elo-syyskuun vaihteessa 2019. Sisältöjen suunnitteluun ja kehittämiseen otettiin tällä kertaa mukaan oppilasedustajia jo keväällä. Kysyimme oppilailta ja opettajilta, minne mennään tällä kertaa. Tunnemme jo toisemme niin hyvin, ettei enää kotiseuturetkeksi ehdotettu Linnanmäkeä tai Korkeasaarta.

Oppilailta oli ennen retkiä kysytty, mitä he retkellä halusivat tehdä tai saada selville. Ohjelmia hiottiin yhteistyönä melkeinpä viimeiseen asti. Lapsilta saimme hyviä vinkkejä siitä, millaiset tehtävät retkillä toimivat. Pyrimme parhaamme mukaan etsimään vastauksia oppilaiden toiveisiin. Siten yhteinen tekeminen sujuikin mallikkaasti.

Retket sisälsivät eri-ikäkausille sopivia toimintamuotoja. Mistään tyhjänpäiväisestä puuhastelusta ei ollut kyse. Toiminta liittyi kiinteästi opetukseen ja sitä toteutettiin käytännön työpajoin ja keskustelutyyppisesti edeten. Kaikille neljälle päivälle tehtiin kirjalliset ohjelmat ja työpisteisiin nimettiin vastuulliset ohjaajat kotiseutuyhdistyksen osaavista aktiiveista.

Ikäkauden mukainen ohjelma

Tiistaina 27.8. kävimme Puujärvenrannassa. Kuulimme vanhoja tarinoita ja loruja, leikimme ja liikuimme tutkien järveä ja sen vettä yhdessä 1 ja 2 luokkalaisten ja heidän opettajansa kanssa. Matkoineen retki kesti pari tuntia.

Kohti Puujärjenrantaa. Kuva: Heljä Järnefelt

Keskiviikkona 28.8. oli 3 ja 4 luokkalaisille yhteinen päivä Lohjanjärven Kivilaiturilla. Tutustumme veneisiin ja turvallisuuteen. Opettelimme solmuntekoa ja kaarnaveneiden veistämistä. Ongittiinkin yhdessä. Kuulimme laiturin historiasta ja nykyisyydestä. Päivä toteutettiin yhteistyössä Karjalohjan Veneilijät ry:n kanssa. Nuotiolla käristetyt makkarat maistuivat kaikille. Oppilailla oli meneillään kasveihin tutustuminen ja sekin hoitui samalla reissulla. Aikaa kului lähes neljä tuntia.

Kaarnavene syntyy. Kuva: Heljä Järnefelt

Torstaina 29.8. oppilaat 5 ja 6 luokalta opettajineen tutustui Tammiston arboretumiin. Heillä oli paljon kysyttävää ja me pyrimme auttamaan heitä vastausten löytämisessä. Retkellä havainnoitiin kasvillisuutta ja tutkittiin eri puulajeja. Oppilaat suunnistavat puiston poluilla aarteenetsinnän keinoin. He ratkovat kysymyksiä, dokumentoivat löytöjä ja esittelevät löytämiään suosikkeja. Eväsreput tyhjenivät ennätysvauhtia ja bussi vei osallistujat koulun pihalle. Neljässä tunnissa ehti paljon.

Tammistossa. Kuva: Heljä Järnefelt

Torstai 5.9. on pienempien lasten, esikoululaisten ja viisivuotiaiden retkipäivä Puujärven rannassa. Kumisaappaissa pääsi tekemään tutkimusta ihan rantaveteen asti. Osallistujien intoa riitti hyvin pariksi tunniksi.

Eskarit ja Viskarit retkellä. Kuva: Heljä Järnefelt

Onnistunut kokemus!

On laiva valmiina lähtöön… Kuva: Heljä Järnefelt

Monenmoisia kiinnostavia keskusteluja käytiin yhdessä tekemisen lomassa. Meiltä kotiseutuyhdistyksestä osallistujia oli ohjaamassa 9. Lisäapua tilattiin muuan muassa kuljetuksiin. Ohjaajat olivat saaneet etukäteen ohjeet työpajojen sisältöihin ja tekemiseen. Niinpä retket sitten onnistuivatkin kommelluksitta ja aikataulun mukaan. Jännittävin asia oli kestääkö ikäihmisten kunto koko viikon ja millainen säätila retkipäiville osuisi. Sää suosi, eväät maistuivat ja me kaikki nautimme päivistä täysin rinnoin.

Vaikuttavaa?

Havaittavissa oli lasten aktiivisuus sekä yksilönä että ryhmän jäsenenä. Yhteistyö eri-ikäisten toimijoiden kanssa tuntui luontevalta. Opettajien mielestä retket monipuolistavat opetustyötä. Länsi Uusimaa -lehden toimittajalle oppilaat kertoivat saaneensa ennen kokemattomia elämyksiä. Meille joku tokaisi ”ettei vielä eilen olisi uskonut, mitä tänään tietää”. Toivottavasti lasten kotiseututunne lisääntyi ja juuret kotiseutuun vahvistuvat yhteisten retkiemme annista. Ensi vuonna taas uudestaan!

Heljä Järnefelt, hankevastaava ja Karjalohjan Kotiseutuyhdistys ry:n hallituksen varapuheenjohtaja

Karjalohjan Kotiseutuyhdistyksen omat sivut löydät täältä.

Karjalohjan Kotiseutuyhdistyksen ja koulun yhteisestä kotiseututyöstä voit lukea Lohjan Me-koulu -hankesivulta, täältä.

KAIKKI TARINOITA KOTIKULMILTA -JUTUT TÄÄLLÄ