Suomen näkymätön kulttuuriympäristö nostetaan näkyväksi Euroopan kulttuuriympäristöpäivillä

12.3.2014 Tiedote

Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä vietetään tänä vuonna teemalla Näkymätön kulttuuriympäristö. Teemavuosi käynnistettiin tänään Säätytalolla pidetyssä avajaistilaisuudessa.

– Kulttuuriympäristö saatetaan usein mieltää vain poikkeuksellisen arvokkaiksi ympäristöiksi tai suojelluiksi kohteiksi. Käsite on tietysti monisäikeisempi. Kulttuuriympäristön arvo ei synnykään vain sen näkyvästä osasta, vaan myös siihen liittyvästä elämästä, tarinoista ja muistoista. Näkymättömäksi saattaa jäädä myös konkreettinen arjen ympäristö, johon jokapäiväisten reittien varrella ei juurikaan tule kiinnittäneeksi huomiota, asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen totesi teemavuoden avauspuheenvuorossaan.

-Itse olen halunnut edistää erityisesti lähiöiden elinvoimaa ja samalla niiden kulttuuriympäristön vaalimista.

– Kulttuuriympäristön kokonaisvaltaista arvostusta ja hoitamista pyritään edistämään myös Suomen ensimmäisessä kulttuuriympäristöstrategiassa, jonka työstäminen on parhaillaan loppumetreillä. Strategia on tarkoitus hyväksyä hallituksen kesken vielä tämän kevään aikana, ministeri Viitanen kertoi.

Kilpailu tavoittaa nuorison

Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun tarkoituksena on innostaa lapsia ja nuoria vaikuttamaan kulttuuriympäristöön nyt ja tulevaisuudessa. Kilpailu kannustaa lapsia ja nuoria havainnoimaan, tutkimaan ja arvioimaan lähiympäristöään. Kilpailun avulla halutaan myös rohkaista heitä osallistumaan ja vaikuttamaan oman ympäristönsä kehittämiseen ja kulttuurin uudistamiseen.

Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun vuoden 2014 teema on ”Löydä näkymätön ympäristö”. Näkymätöntä ympäristöä lähdetään kilpailussa etsimään omasta arjesta ja lähiympäristöstä.

Tapahtumia ympäri Euroopan

Kulttuuriympäristöpäivät on jokavuotinen koko Euroopan laajuinen tapahtuma, jolla edistetään kulttuuriperinnön tuntemusta ja arvostusta. Suomessa tapahtumat keskittyvät syyskuun toiseen viikonloppuun 12.–14.9.2014, jolloin paikalliset toimijat toteuttavat avointen ovien päiviä, opastettuja kierroksia ja muita tapahtumia.

Euroopassa kymmeniin tuhansiin tapahtumiin osallistuu arviolta 30 miljoonaa ihmistä. Suomessakin tapahtumiin osallistuu tuhansia ihmisiä. Tapahtumat saavat Euroopan laajuista huomiota.

Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoidaan Suomen Kotiseutuliitosta käsin. Työssä ovat mukana ympäristöministeriö, Museovirasto, Opetushallitus ja Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen Seura.

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, Suomen Kotiseutuliitto
etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi, puh. 040 733 7033

www.rakennusperinto.fi/kulttuuriymparistopaivat
www.europeanheritagedays.com

Kuvia Säätytalon tilaisuudesta Facebook-albumissa

Lue myös: Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun voitto Laatikaisen siskoksille Ouluun (12/2013)