Suomen Kotiseutuliiton valtuustoon kuusi uutta jäsentä

3.8.2012 Tiedote

Naisedustajia on nyt yhtä monta kuin miesedustajiakin

Suomen Kotiseutuliiton valtuustoon valittiin kuusi uutta henkilöä liiton vuosikokouksessa Mikkelissä perjantaina 3. elokuuta.

Etelä-Karjalan edustajaksi valittiin lauritsalalainen käsityöläinen Anne-Maija Laukas, Kanta-Hämeestä janakkalalainen yrittäjä Elisa Göös, Keski-Suomesta jyväskyläläinen museonjohtaja Heli-Maija Voutilainen, Pohjanmaalta laihialainen HuK Camilla Lyyski, Päijät-Hämeestä lahtelainen rehtori Martti K. Lehto ja Uudeltamaalta helsinkiläinen varatuomari Veijo Lehto.

Erovuorossa olleista edustajista jatkokaudelle valittiin Keski-Pohjanmaan edustajana kokkolalainen kulttuuritoimenjohtaja Sampo Purontaus, Kymenlaaksosta kouvolalainen rehtori Erkki Sillanpää, Lapista torniolainen tutkija Minna Heljala, Pohjois-Pohjanmaalta muhoslainen filosofian lisensiaatti Martti Kiviharju, Uudeltamaalta porvoolainen amanuenssi Synnöve Bergholm sekä helsinkiläinen filosofian maisteri Tuula Salo. Varsinais-Suomen edustajana jatkaa turkulainen kotiseutuneuvos Markku Monnonen.

Myös erovuorossa olleet valtuuston asiantuntijajäsenet professori Janne Vilkuna Orimattilasta ja erityisasiantuntija Ditte Winqvist Helsingistä jatkavat valtuuston jäseninä.

Uudessa valtuustossa on kaikkiaan 16 naista ja 16 miestä. Ehdokkaat valtuustopaikoille asetettiin keväällä maakunnallisissa kotiseutukokouksissa.

Liiton puheenjohtajana toimii professori Pekka Laaksonen ja varapuheenjohtajina professori Janne Vilkuna ja aluekehitysasiantuntija Helena Aaltonen.

Yli 800 yhdistyksen, kunnan ja maakuntaliiton järjestö

Suomen Kotiseutuliitto on etenkin paikallista kulttuuriperintöä ja kotiseututoimintaa vaaliva keskusjärjestö, jonka jäseninä on 639 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, lukuisia alueellisia kotiseutujärjestöjä, kaikki maakuntien liitot, 118 Suomen kuntaa sekä valtakunnallisia järjestöjä.

Liitto vaikuttaa lainsäädäntöön ja hallintoon kotiseututoiminnan edellytysten tukemiseksi sekä elinympäristön laadun ja ihmisten viihtyvyyden parantamiseksi. Kotiseutuliitto antaa jäsenilleen neuvontaa ja koulutusta, julkaisee alan kirjallisuutta ja edistää kotiseudun tutkimusta ja tuntemusta.

—-

Valtakunnalliset kotiseutupäivät tänä vuonna Mikkelin seudulla

Vuosikokous pidettiin Mikkelin seudulla 2.–5.8. järjestettävien Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä. Sadat eri puolilta Suomea tulevat kotiseutuyhdistysten, jäsenkuntien, maakuntaliittojen ja muiden jäsenyhteisöjen edustajat kokoontuvat päiville keskustelemaan ajankohtaista kotiseututeemoista, ammentamaan kokemuksia ja ideoita muilta aktiivisilta kotiseutuihmisiltä ja tutustumaan järjestäjäpaikkakuntaan.

ks. www.mikkelinkotiseutupäivät2012.fi/