Suomen Kotiseutuliiton valtuusto päivittyi vuosikokouksessa

7.8.2015 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton valtuustoon valittiin kolme uutta henkilöä liiton vuosikokouksessa, joka pidettiin Espoon Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä Leppävaarassa perjantaina 7. elokuuta.

Valtuusto koostuu maakuntien edustajista ja asiantuntijaedustajista. Maakuntien ehdokkaat valitaan maakunnallisissa kotiseututoimijoiden kokouksissa keväällä, ja lopullisen päätöksen tekee Kotiseutuliiton vuosikokous. Valtuustossa on kaikkiaan 30 henkilöä, joista puolet on vuosittain erovuorossa.

Uusina jäseninä valtuustossa aloittavat kajaanilainen varatuomari Paavo Enroth Kainuun edustajana, tamperelainen FM Pasi T. Kuusiluoma Pirkanmaan edustajana ja eurajokelainen kunnanjohtaja, eläk. Tapani Rihtimäki Satakunnan edustajana.

Jatkokaudelle valittiin Etelä-Pohjanmaalta lapualainen jatko-opiskelija Teppo Ylitalo, Etelä-Savosta mikkeliläinen HuK, matkailuopas Helena Partanen, Lapista sodankyläläinen KT Irja-Kaisa Lakkala, Pohjois-Karjalasta joensuulainen FM Anne Meriläinen, Pohjois-Pohjanmaalta oululainen sairaanhoitaja Pirjo Karhu, Pohjois-Savosta kuopiolainen HTM Jyrki Haapala, Uudeltamaalta espoolainen museoturvallisuusasiantuntija Mikko Perkko ja helsinkiläinen VTM Risto Piekka sekä Varsinais-Suomesta mynämäkeläinen fysioterapeutti Marja Virpi.

Asiantuntijajäseninä jatkamaan valittiin vaasalainen kulttuuripäällikkö Tarja Hautamäki, oululainen maakunta-arkiston johtaja Vuokko Joki, tamperelainen toiminnanjohtaja Heidi Martikainen ja turkulainen professori Helena Ruotsala.

Janne Vilkuna jatkaa Kotiseutuliiton puheenjohtajana

Orimattilalainen Jyväskylän yliopiston museologian professori Janne Vilkuna valittiin toiselle kaudelle Suomen Kotiseutuliiton valtuuston ja samalla liiton puheenjohtajaksi. Vilkuna on ollut Kotiseutuliiton valtuuston jäsen vuodesta 2007, varapuheenjohtaja vuodesta 2008 ja puheenjohtaja vuodesta 2013.

Suomen Kotiseutuliitto on maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö ja kotiseututyön keskusjärjestö, jolla on lähes 840 yhteisöjäsentä ja yli 220 henkilöjäsentä. Liitto on paikallisuuden puolestapuhuja, joka kehittää kotiseututyötä ja vaalii kulttuuriperintöä. Kotiseutuliitto edistää monimuotoista suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta, kehittää ja tukee kotiseututyötä sekä palvelee jäseniään kotiseututyön etujärjestönä.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi. Edellisen kerran kotiseutupäiviä vietettiin eloisassa Espoossa vuonna 1989. Vuoden 2016 päivät pidetään Kajaanissa.

Luettelo kaikista valtuuston jäsenistä päivitetään mahdollisimman pian sivulle www.kotiseutuliitto.fi/liitto-jarjestona/organisaatio/valtuusto.

Maakunnalliset kokoukset keväällä 2015

Tampere (Pirkanmaa) 15.4.2015; Pori (Satakunta) 16.4.2015; Turku (Varsinais-Suomi) 20.4.2015; Joensuu (Pohjois-Karjala) 22.4.2015; Oulu (Pohjois-Pohjanmaa) 28.4.2015; Sotkamo (Kainuu) 7.5.2015; Seinäjoki (Etelä-Pohjanmaa) 12.5.2015; Mikkeli (Etelä-Savo) 12.5.2015; Kuopio (Pohjois-Savo) 18.5.2015; Rovaniemi (Lappi) 21.5.2015; Helsinki (Uusimaa) 26.5.2015

Lisätietoja

Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Vaalivaliokunnan puheenjohtaja Minna Heljala, puh. 0400 696 139, etunimi.sukunimi @tornio.fi

Suomen Kotiseutuliiton (valtuuston) puheenjohtaja Janne Vilkuna, puh. 040 554 3569, etunimi.sukunimi @jyu.fi

Espoon Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma on julkaistu osoitteessa www.kotiseutuliitto.fi/kotiseutupaivat2015.
Kotiseutupäivien tapahtumia ja uutisia voi seurata liiton nettisivuilla www.kotiseutuliitto.fi sekä sosiaalisessa mediassa:
www.facebook.com/kotiseutupaivat
www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto

Apunanne myös liiton tiedottaja Elina Kuismin, puh. (09) 612 63225, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi.