Suomalaista kotiseutulahjoitusmallia ideoidaan Japanin mallin pohjalta

20.6.2022 Uutinen

Miltä kuulostaisi mökkipaikkakunnan elinvoiman tukeminen kotiseutulahjoituksen avulla? Asiaa selvitetään ja mallinnetaan parhaillaan harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän toimeksiannosta. Elokuuhun asti auki olevalla kyselyllä kerätään suuren yleisön ajatuksia ja näkemyksiä mallista.

Furusato Nozei eli kotiseutulahjoitusmalli on Japanissa käytössä oleva suosittu toimintamalli, jossa kansalaiset voivat tehdä vapaaehtoisia rahalahjoituksia asuinkuntansa ulkopuoliselle kunnalle.

Japanin mallin innoittamana aluekehittämisen konsultointiyritys MDI selvittää ja testaa parhaillaan kumppaneidensa kanssa, mikä saisi suomalaiset kiinnostumaan itselleen merkityksellisten seutujen, kuten synnyinseutujensa ja mökkikuntiensa tukemisesta ja kehittämisestä. Selvityksen mallista on tilannut harvaan asuttujen alueiden parlamentaarinen työryhmä.

Kyse on sellaisen mallin ideoinnista ja kehittämisestä, jossa voitaisiin kerätä rahoitusta kunnan tai paikallisyhteisön elinvoiman vahvistamiseen. Esimerkiksi paikkakunnalta poismuuttaneet tai kausiasukkaat voisivat tukea (tai rahoittaa) seutua ja saada vastineeksi paikallisia palveluita, elämyksiä ja hyödykkeitä.

Tutustu hankkeeseen

Lue lisää hankkeesta MDI:n verkkosivuilta, josta löydät selvityksen taustat, tuoreimmat webinaaritallenteet ja podcast-jaksot.

www.mdi.fi/kotiseutulahjoitus

Vastaa kyselyyn

Kyselyssä kartoitamme suomalaisten näkemyksiä ja kiinnostusta mallia kohtaan. Kyselyyn vastaaminen vie noin 10-15 minuuttia. Kyselyyn vastanneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken MDI arpoo 50 euron lahjakortin S-ryhmään. Kysely on auki koko kesän aina 12.8. saakka.

Kysy lisää hankkeesta MDI:n asiantuntijoilta:

Kaisa Lähteenmäki-Smith, kaisa.lahteenmaki-smith @ mdi.fi

Iina Tunkkari, iina.tunkkari @ mdi.fi