Suomalainen Saga Koivisto yksi voittajista eurooppalaisessa kulttuuriperintökilpailussa

25.7.2018 Uutinen

Ensimmäistä kertaa koko Euroopan laajuisena järjestetyssä Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailussa lapset ja nuoret kertoivat eurooppalaisia tarinoita omasta kulttuuriperinnöstään. Suomesta voittajien joukkoon on valittu vantaalainen 8-vuotias Saga Koivisto, joka oli myös yksi kilpailun nuorimmista osanottajista. Eurooppalainen raati valitsi osallistuneista töistä kymmenen, joiden tekijät palkitaan matkalla Strasbourgiin.

Oma lähiympäristö inspiraation lähteenä

Saga Koiviston palkitussa työssä nimeltä Ånäs från stenålder till nu kuvataan omaa lähiympäristöä Vantaan Jokiniemessä ja sen muutosta esihistoriasta nykypäivään. Työssä yhdistyy valokuvakollaasi Jokiniemen muinaispuistosta ja kiinnostava pohdinta ympäristön ajallisista kerrostumista. Kilpailutyö tuo hienosti esille Jokiniemen yhteydet eri puolille Eurooppaa.

– Voitto tuntuu kivalta ja on jännittävää päästä uuteen maahan, kertoo Saga Koivisto. Vanhempien mukaan Sagan perheessä paikkojen historiaan ja kulttuuriympäristöihin tutustutaan niin kotona kuin matkustaessakin. Kilpailu innosti mukavalla tavalla tutustumaan omaan lähiympäristöön.

Saga Koivisto juhlisti voittoaan perheensä kanssa. Kuva: Riina Koivisto.

– Tämä on upea palkinto! Vähän Sagaa jännittää mitä kieltä matkan aikana puhutaan. Kaksikielinen Saga aloittaa englannin opiskelun vasta tulevana syksynä, kun hän aloittaa kolmannen luokan. Onneksi isä on luvannut toimia tulkkina palkintomatkalla, kertovat Sagan vanhemmat.

Tarinoita eri puolilta Eurooppaa

European Heritage Makers Week -projektiin lähetettiin kaikkiaan 82 työtä eri puolilta Eurooppaa. Suomesta Euroopan laajuiseen projektiin lähetettiin kesäkuussa ehdolle viisi parasta kansallisen Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun työtä. Suomen kansalliseen kilpailuun saapui keväällä 44 työtä.

Osallistuneista töistä kansainvälinen tuomaristo valitsi kymmenen inspiroivinta, joiden tekijät kutsutaan syksyllä kulttuurimatkalle Strasbourgiin. Kilpailutöissä lapset ja nuoret kertoivat kiinnostavilla kuvillaan ja teksteillään tarinoita omasta kulttuuriperinnöstään. Töitä Euroopan yhteiseen kilpailuun lähetettiin Suomen lisäksi Islannista, Kyprokselta, Latviasta, Ruotsista, Ukrainasta, Unkarista ja Virosta.

Kulttuuriympäristön tekijät on lasten ja nuorten kilpailu, jossa kannustetaan tutkimaan ja arvioimaan omaa lähiympäristöä ja kulttuuriperintöä. Kilpailu on vuodesta 2018 alkaen yhteinen kaikille Euroopan alle 18-vuotiaille ja osa European Heritage Makers Week -projektia. European Heritage Makers Week on saanut inspiraationsa Suomessa vuodesta 2013 järjestetystä Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailusta, jonka ovat kehittäneet Suomen Kotiseutuliitto, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura, Opetushallitus, Museovirasto ja ympäristöministeriö.

Kilpailu juhlistaa Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä ja kulttuuriperinnön teemavuotta

Euroopan Unioni on nimennyt vuoden 2018 Euroopan kulttuuriperintövuodeksi. Sekä Heritage Makers Week -tapahtumassa että teemavuoden tavoitteissa yhdistyvät eurooppalaisuus ja paikallisuus: vuoden aikana kaikkia eurooppalaisia kannustetaan tutustumaan Euroopan kulttuuriperintöön ja pohtimaan sen merkitystä omassa arjessa.

Kilpailu on osa European Heritage Days -tapahtumakokonaisuutta, jota vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta 50 maassa. Päivien tapahtumiin osallistuu vuosittain yli 20 miljoonaa ihmistä. Suomessa päiviä juhlitaan nimellä Euroopan kulttuuriympäristöpäivät. Tarkoituksena on nähdä kulttuuriympäristö ja -perintö voimavarana ja hyvinvoinnin lähteenä. Suomessa juhlitaan 3.–9.9.2018 sadoin tapahtumin teemalla Tunne perintösi, jaa tarinasi.

Kaikki European Heritage Makers Week -projektiin osallistuneet työt ovat katsottavissa sivustolla http://www.europeanheritagedays.com/European-Heritage-Makers-Week/

Sosiaalisessa mediassa kokonaisuus näkyy tunnisteilla #EHDs, #kulttuuriympäristöpäivät, #HeritageMakers

Lisätietoja:
Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi, puh. 09 612 6320
Euroopan kulttuuriympäristöpäivät: www.kulttuuriymparistopaivat.fi
European Heritage Makers Week: www.europeanheritagedays.com/European-Heritage-Makers-Week
Kulttuuriperinnön teemavuosi: www.kulttuuriperintovuosi2018.fi
Facebook: www.facebook.com/EHDFinland