Seurantalot esille Seurantalopäivänä – tervetuloa tapahtumahautomoihin

18.12.2019 Uutinen
Seurantalo Haminankylän Nuorisoseuran Kotipirtti.
Viime vuosina Euroopan kulttuuriympäristöpäivien juhlintaan on osallistunut muun muassa Haminankylän Nuorisoseura Kotipirtillään. Kuva: Sanna Käyhkö.

Seurantalot ovat täynnä elävää kulttuuriperintöä, jota on syytä juhlia. Jokavuotinen Seurantalopäivä tarjoaa tilaisuuden tehdä taloja tunnetuksi ja järjestää kaikille avointa toimintaa. Alkuvuodesta on tarjolla tapahtumahautomoita Helsingissä ja Jyväskylässä, joissa tarjotaan tukea ja neuvoja oman tapahtuman järjestämiseen.

Seurantalopäivä on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä, joita vietetään joka syksy ympäri Eurooppaa. Paikalliset toimijat järjestävät tapahtumia kiinnostavissa kohteisissa ja edistävät kulttuuriperinnön tuntemusta ja arvostusta.

Ideoita tapahtumahautomoista

Alkuvuodesta ideoita Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumiin pääsee kehittelemään kulttuuriympäristöpäivien tapahtumahautomoissa. Hautomoita järjestetään kaksi, ensimmäinen 29. tammikuuta Helsingin Hakaniemessä Opetushallituksen tiloissa ja toinen 13. helmikuuta Jyväskylässä yhteistyössä Keski-Suomen museon kanssa.

Tapahtumahautomoissa kuullaan ensi vuoden teemasta Kasvun paikat ja ideoidaan tapahtumia ja toimintaa kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaan. Hautomoissa myös pohditaan, kuinka niitä kannattaisi mainostaa ja mietitään tapoja ottaa lapset ja nuoret mukaan tapahtumiin.

Ilmoittautuminen tapahtumahautomoihin on auki, mukaan Helsinkiin mahtuu 60 ensiksi ilmoittautunutta ja Jyväskylään 40. Lämpimästi tervetuloa mukaan ideoimaan yhdessä tapahtumia Seurantalopäivään ja Euroopan kulttuuriympäristöpäiville!

Helsingin tapahtumahautomon ohjelma ja ilmoittautuminen
Jyväskylän tapahtumahautomon ohjelma ja ilmoittautuminen
• Lue lisää Seurantalopäivästä: https://www.seurantalot.fi/tietoa-toimijoille/seurantalopaiva
• Lue lisää Euroopan kulttuuriympäristöpäivistä: www.kulttuuriymparistopaivat.fi

Kulttuuriympäristöpäiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoidaan Suomen Kotiseutuliitossa yhteistyössä Museoviraston, Opetushallituksen, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran ja ympäristöministeriön kanssa.

Lisätietoja: Euroopan kulttuuriympäristöpäivien koordinaattori Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto, erp@kotiseutuliitto.fi