Seurantalojen korjauksiin 1,7 miljoonaa euroa

8.3.2018 Tiedote

Seurantalojen korjauksiin jaetaan tänä vuonna valtionavustuksia 1,7 miljoonaa euroa. Korjausavustusten tarkoitus on säilyttää seurantalojen arvokasta rakennusperintöä sekä mahdollistaa talojen käytettävyyttä parantavat korjaukset. Puolet avustusta saavista taloista on luokiteltu kulttuurihistoriallisesti arvokkaiksi.

Vuonna 2018 seurantalojen korjausavustuksia jaetaan 173 yhdistykselle. Eniten avustuksia haettiin Uudellamaalla, Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla. Suurimpien avustusten saajien joukossa on tänä vuonna useita perinteisiä kaupunkien työväentaloja.

Suurimman yksittäisen avustuksen saa salolainen Mathildedalin työväenyhdistys, jolle myönnetään 38 000 euroa 1919 rakennetun Matildatalon vesikatteen korjaamiseen. Toiseksi suurimman avustuksen saaja on Tornion Kansantalosäätiö, jolle myönnetään 36 400 euroa Järjestötalon vesi- ja lämpöjohtojen peruskorjaukseen. Hämeenlinnalainen Viisarin Sosialidemokraatit saa 35 000 euroa työväentalon alapohjan korjaamiseen.

Avustusta myönnetään tänä vuonna 73 prosentille hakijoista. Avustussumma on keskimäärin 9843 € avustuksen saajaa kohti.

Seurantalojen korjausavustus

Seurantalojen korjausavustus on valtionavustus, jonka jakamisen opetus- ja kulttuuriministeriö on antanut Suomen Kotiseutuliiton tehtäväksi. Avustusta voivat saada yhdistykset ja yhteisöt, jotka omistavat vapaaseen kansalaistoimintaan tarkoitetun seurantalon. Seurantalojen korjausavustus jaetaan veikkausvoittovaroista. Suomen Kotiseutuliitto vastaa seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.

Seurantalo on yhteisnimitys erilaisten aatteellisten yhdistysten kokoontumistiloikseen rakentamista taloista. Vanhimmat talot on rakennettu 1880-luvulla. Kaikkiaan erilaisia seurantaloja on Suomessa nykyisin noin 2 500. Niiden korjaustyö on kansallisesti merkittävä haaste, josta vastaavat usein paikalliset yhdistykset talkootyönä.

Avustusten saajat maakunnittain

Kuvia avustusta saavista seurantaloista