Seurantalojen energia-avustusta voi hakea 11. huhtikuuta iltapäivään asti

30.3.2023 Uutinen

Suomen Kotiseutuliitto jakaa energia-avustusta seurantalomaisessa käytössä olevia taloja ylläpitäville yhteisöille opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta. Hakuaika päättyy 11. huhtikuuta 2023 kello 16. Kotiseutuliiton hallitus tekee avustuspäätökset toukokuun aikana.

Energia-avustusta haetaan ensisijaisesti sähköisellä lomakkeella. Yhteisön valtuuttaman henkilön tulee ensin hakea tunnukset hakujärjestelmään ja täyttää sen jälkeen hakulomake.

”Hakeminen on mielestäni helppoa. Kaikkien, joille on tullut ylimääräisiä energiakustannuksia, kannattaa ilman muuta hakea energia-avustusta matalalla kynnyksellä. Olkaa tarvittaessa yhteydessä minuun neuvojen saamiseksi”, Kotiseutuliiton energia-avustuskoordinaattori Elina Vulli kertoo.

Kaksi isoa kamiinaa valkoseinäisessä salissa Hailuodon nuorisoseurantalolla. Kuva: Tuomas Uusheimo.
Hailuodon nuorisoseurantalo. Kuva: Tuomas Uusheimo.

Tukea voivat saada esimerkiksi nuorisoseurat, työväenyhdistykset, kyläyhdistykset, maamiesseurat, pienviljelijäin yhdistykset ja osastot, raittiusyhdistykset, marttayhdistykset, VPK-yhdistykset, kotiseutuyhdistykset, maataloustuottajain yhdistykset, manttaalisäätiöt, puolueosastot ja urheiluseurat sekä muut vastaavat yleishyödylliset yhteisöt. Kunnat, kuntayhtymät tai rekisteröimättömät yhteisöt eivät ole avustuskelpoisia.

Avustuksen kohteena olevan rakennuksen tulee olla vapaassa kansalaiskäytössä. Rakennuksessa tulee olla ainakin yksi suuri kokoontumistila ja sitä palvelevia yleisiä tiloja. Avustusta ei voida myöntää esimerkiksi vain rajatun kansalaispiirin käytössä oleville tai pelkästään kesällä käytettäville rakennuksille.

Tukea loka–huhtikuun kohonneisiin energiakuluihin

Tukea myönnetään kohonneista energiakuluista vuoden 2022 lokakuun alusta huhtikuun 2023 loppuun kestävällä ajalla aiheutuneisiin kustannuksiin. Energiakuluja ovat mm. sähkökulut, polttoainekulut (mm. öljy, kaasu, hake ja muut biopolttoaineet) sekä kaukolämpömaksut. Hakijoita myös kannustetaan energian säästöön kestävällä tavalla.

Jaossa on enintään 2,3 miljoonaa euroa.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maan suurimmista kansalaisjärjestöistä. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurin monimuotoisuutta ja kulttuuriperintöä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliitto on huolehtinut opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta seurantalojen korjausavustusten jakamisesta vuodesta 2004 lähtien. Niihin liittyvää neuvontaa liitto on tehnyt jo vuodesta 1984. Liiton jäsenistöön kuuluu noin 750 kotiseutu-, kaupunginosa- ja muuta yhdistystä, yli sata kuntaa ja maakuntien liitot. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista.

Hakijoita neuvoo ja ohjaa energia-avustuskoordinaattori Elina Vulli, puh. 044 972 2825, energiatuki @kotiseutuliitto.fi

Energia-avustuksen hakuilmoitus ja hakuohjeet

Seurantalojen energia-avustus 2023

Ansökningen om energibidrag för föreningshus har öppnats