Sampo Suihko ja Tuula Kurkisuo edustavat kotiseututyötä presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolla

17.11.2023 Uutinen
Sampo Suihko ja Tuula Kurkisuo.

Suomen Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Sampo Suihko ja hänen puolisonsa Tuula Kurkisuo ovat saaneet kutsun Tasavallan Presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolle. Kutsu saapui Kotiseutuliiton toimistoon.

”Kutsu on merkittävä huomionosoitus Kotiseutuliitolle ja sen kaikille jäsenyhteisöille sekä sille työlle, jota kautta maan on vuosikymmeniä tehty asukkaiden hyvinvoinnin hyväksi. Erityisesti kotiseutukentän työ kulttuuriperinteiden sekä kulttuuriarvojen elävänä pitämiseksi ja vahvistamiseksi ansaitsee tämän huomion”, Sampo Suihko kommentoi.

Suomen Kotiseutuliitto viettää ensi vuonna perustamisensa 75-vuotisjuhlaa.

”Presidentin kutsu on todella tyylikäs johdanto juhlavuodellemme”, Sampo Suihko toteaa.

Työ lasten ja nuorten parissa juhlien erityisen huomion kohteena

Itsenäisyyspäivää vietetään Presidentinlinnassa teemalla ajat vaihtuvat. Presidenttipari kutsuu itsenäisyyspäivänä Presidentinlinnaan noin 1 700 eri tavoin ja eri aloilla ansioitunutta suomalaista.

”Vieraina on pitkän uran tehneitä henkilöitä, jotka ovat omalla alallaan toimineet tienraivaajina, esimerkkeinä ja mentoreina. Lisäksi kutsuttuna on nuoria innovatiivisia osaajia, tulevaisuuden menestystekijöiden parissa työskenteleviä sekä yhteiskunnan ja arjen turvallisuuden takaajia. Erityistä huomiota on kiinnitetty myös tekoihin, joilla on tuettu lapsia ja nuoria. Merkittävä osa kutsutuista on tänäkin vuonna ensikertalaisia”, kerrotaan tasavallan presidentin kansliasta.

Kotiseutuliitto on saanut viime aikoina kansainvälistä tunnustusta. Liitto sai viime vuonna Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon (European Heritage Awards /Europa Nostra Awards) Mestarit ja kisällit – toimintamallilleen, joka tuo ikäihmiset ja nuoret yhteen paikallisen kulttuuriperinnön ympärille oppimaan toinen toisiltaan.

Sampo Suihkolle kamarineuvoksen arvonimi viime vuonna

Sampo Suihkolle puolestaan myönnettiin viime vuonna tasavallan presidentin esittelyssä kamarineuvoksen arvonimi.

Valtiotieteiden ja filosofian maisteri Sampo Suihko on tehnyt poikkeuksellisen mittavan ja vaikuttavan uran kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävissä tehtävissä kunta-alalla ja kulttuurin eri toiminnoissa. Hänen vaikutuksensa erityisesti koulutuksen ja musiikin kehittämisessä alueellisesti ja kansallisesti on ollut huomattava.

Kotiseutuliitossa Sampo Suihko on toiminut hallituksen jäsenenä vuodesta 2016 alkaen ja hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2019. Hän on pitänyt esillä erityisesti maahanmuuttajien huomioimista kotiseututyössä sekä ajanut kestävän tulevaisuuden systemaattista rakentamista niin Kotiseutuliitossa kuin kotiseututyössä. Kotiseutuliitossa on valmistunut tänä syksynä sekä kestävän kehityksen työkirja että liiton oma kestävän kehityksen suunnitelma.

Jenni Haukio on tehnyt pitkään yhteistyötä Kotiseutuliiton kanssa Turun kirjamessujen ohjelmatoimikunnan puheenjohtajana. Näistä ansioista liitto myönsi hänelle kultaisen ansiomerkin vuonna 2019. Kuva: Matti Porre, tasavallan presidentin kanslia.