Rytmi yhdistää Valtakunnallisilla Kotiseutupäivillä Seinäjoella

3.4.2013 Tiedote

Päivillä esiintyvät mm. Pauli Hanhiniemi, Heikki Salo, Heikki Laitinen, Kimmo Pohjonen, Suikki Jääskä, Heikki Uimonen, Risto Nevala, Timo Kankainen, Paula Risikko ja Simo Peura.

Valtakunnalliset Kotiseutupäivät pidetään Seinäjoella 8.-11.8.2013. Nelipäiväisen tapahtuman teemana on Rytmi yhdistää. Rytmi näkyy jokapäiväisessä elämässämme. Jokaisella yksilöllä on oma elämänrytminsä, ja luonto elää vuodenaikojen rytmissä. Maaseutu ja maatalous elävät luonnossa ja luonnosta. Myös arkkitehtuurissa on rytmi ja pohjalaisten kylien komeat talot rytmittyvät jokien ja peltojen väliin. Kaupungeissa sykkii urbaani rytmi.

Etelä-Pohjanmaa on musiikkimaakunta ja Seinäjoki yksi musiikkitapahtumien keskeisimmistä kaupungeista – rytmimusiikki yhdistää!

Päivillä esiintyvät mm. Pauli Hanhiniemi ja Heikki Salo, Heikki Laitinen, Kimmo Pohjonen, Suikki Jääskä, Heikki Uimonen, Risto Nevala, Timo Kankainen, Paula Risikko ja Simo Peura.

Jokakesäiset Valtakunnalliset kotiseutupäivät on kotiseututoiminnan vuoden huipentuma ja päätapahtuma. Päivien aikana kotiseutuasioiden parissa työskentelevät ammattilaiset ja vapaaehtoiset juhlivat, keskustelevat, verkostoituvat ja tutustuvat kulloisenkin isäntäalueen erikoisuuksiin. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi.

Torstai 8.8. Seminaaripäivä

Kotiseutupäivät aloitetaan päivien teemaan liittyen Taideyliopiston Sibelius-Akatemian järjestämällä seminaarilla ”Musiikki ja eteläpohjalaisuus viime vuosituhannelta tähän päivään. Seminaarissa kuullaan asiantuntijoita mm. pelimannikulttuurista, musiikin lähihistoriasta ja pop-rockmusiikin murroksesta. Seminaarin päätteeksi käydään paneelikeskustelu jossa eteläpohjalaislähtöiset menestyneet artistit, musiikintekijät keskustelevat eteläpohjalaisuuden merkityksestä oman musiikin tekemiseen ja menestykseen.

Perjantai 9.8. Avajaiset ja keskustelukammarit

Kotiseutupäivät avataan virallisesti Seinäjoen Kauppatorilla. Avajaisten lisäksi perjantaipäivää vietetään keskustelukammareissa. Kammareissa käydään mm. keskustelua Helsingin Yliopiston Ruralia-instituutin historian, kulttuurin ja kotiseudun tutkimusryhmän kehittelemästä kotiseututeoriasta, siihen pohjautuvista kotiseutusuunnitteluhankkeista sekä Etelä-Pohjanmaan Opistossa järjestettävästä uudesta kotiseutuohjaajakoulutuksesta. Perjantaina järjestetään myös Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous.

Lauantai 10.8. Retkipäivä ja pääjuhla

Retkipäivän kokopäiväretkillä tutustutaan Seinäjoen seudun kiinnostaviin kohteisiin. Kohteissa esittäytyy mm. pohjalainen yrittäjyys, omaleimainen lakeusmaisema sekä pohjalainen lähiruoka.
Puolipäiväretkillä tutustutaan Seinäjoen kantakaupunkiin, jossa kohteena mm. Aaltokeskus ja Törnävän historiallinen, luonnonkaunis museoalue. Lauantai-ilta huipentuu gaalailtaan Rytmikorjaamolla.

Sunnuntai 11.8. Jumalanpalvelus ja Ortodoksinen Liturgia

Juhlajumalanpalvelus järjestetään Lakeuden Ristissä jossa saarnan toimittaa Lapua piispa Simo Peura. Jumalanpalveluksen jälkeen seppelpartio sankarihaudoille.

Ortodoksinen Liturgia järjestetään Lakeuden Ristin seurakuntasalissa. Palveluksen toimittaa Oulun metropoliitan tehtäviä hoitava KS Joensuun piispa Arseni ja kirkkoherra isä Matti Wallgren.

Ilmoittautuminen Kotiseutupäiville alkaa 2.4. Ilmoittautua voi joko internetsivujemme kautta www.seinajoki.fi/kotiseutupaivat tai soittamalla Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy puhelinnumeroon 06 4209 026. Kotiseutupäivien ohjelma on luettavissa kokonaisuudessaan em. internetsivuilta. Käsiohjelman voi noutaa Seinäjoen kaupungintalon infosta.