Runonlausuntaa ja haitarimusiikkia -kiertue ensi vuonna seurantaloille

7.7.2023 Uutinen
Matti Ristinen Suomen kartan vieressä.
Matti Ristinen. Kuva: Kalle Nikander.

Tilaa esitys omalle seurantalollenne –esimakua Kotkan Kotiseutupäiviltä nyt syyskuussa

Televisiosta ja valkokankaalta tutuksi tullut näyttelijä Matti Ristinen kaipaa kameran edestä kiertueelle yleisön eteen. Tähän avautuu mahdollisuus, kun seitsenhenkinen työryhmä pääsee toteuttamaan Runonlausuntaa ja haitarimusiikkia -kiertueen.

”Minulla on viimeiset 10 vuotta mennyt enimmäkseen kameran edessä. Ajattelin, että nyt kun täytän ensi vuonna 50 vuotta, olisi hyvä hetki tehdä jotain erilaista. Ajatuksena on jonkinlainen suomalaisen kulttuurin ytimen etsiminen ja tutkia omaa yhteyttä vallitsevaan kulttuuriin. Siitä kumpuaa idea Runolausuntaa ja haitarimusiikkia -kiertue-esitykseen, ja seurantalot ovat luontevia ympäristöjä esitykselle”, Matti Ristinen kertoo.

Esitys sisältää nimensä mukaisesti runonlausuntaa ja haitarimusiikkia sekä myös muun muassa tanssia. Lavalla nähdään Ristisen lisäksi Helsingin kaupunginteatterissa pitkän uran tehnyt näyttelijä Sari Haapamäki. Musiikin säveltää ja esittää harmonikkavirtuoosi Johanna Juhola.

”Kun aloin selailla minkälaisia seurantaloja Suomessa on, ymmärsin, että meillä on siinä aivan mieletön kansallinen omaisuus. Tiloihin on jo itsessään rakennettu omanlaisensa ylisukupolvinen kokemus ja siitä työryhmämme ammentaa inspiraatiota.”

Seurantalojen yhteisöllisyys kiehtoo Rististä

Ristinen syntyi Ruotsissa, mutta hänen perheensä muutti isän puolen suvun juurille Kärsämäelle ennen koulun alkua. Opiskelut veivät Tampereelle, ja nyt hän asuu Helsingissä. Pysyvät juuret kasvoivat silti vahvasti Kärsämäelle.

”Kun Kärsämäki täytti muutama vuosi sitten 150 vuotta, sain mahdollisuuden viedä Olen suomalainen -elokuvan osaksi juhlaohjelmaa. Oli hienoa kokea pienen paikan yhteisöllisyys ja nähdä, miten kaikki on mahdollista, kun yhdessä tehdään. Tuon kaltainen yhteisöllisyys kiinnostaa myös seurantaloissa.”

Työryhmä luonnehtii kiertue-esitystä matkaksi menneisyyteen, mutta ennen kaikkea sen halutaan tuovan sukupolvia yhteen. Esitys voi monilla herättää muistoja. Samalla se luo uusia muistoja.

”Haluamme olla mukana herättämässä henkiin ja tuomassa nykypäivään seurantalojen iltamaperinnettä, sillä ihmiset haluavat kokoontua ja nauttia toistensa seurasta hyvän esityksen parissa. Varsinaisten esitysten rinnalla toivoisimme, että pääsisimme kiertuepaikkakuntien yläkouluihin ja lukioihin pitämään koululaisille suunnattuja esityksiä.”

Koululaisesityksissä työryhmä pitää yläkoululaisille tai lukiolaisille oppitunnin mittaisen esityksen. Se sisältää kiertue-esityksen elementtien lisäksi työryhmän jäsenten pohdintaa esimerkiksi siitä, miten heistä tuli niitä taidealan ammattilaisia, joita ovat nyt.

Vielä on mahdollisuus saada esitys omalle talolle

Runonlausuntaa ja haitarimusiikkia lähtee kiertueelle ympäri Suomen keväällä 2024. Tarkoituksena on esittää teosta pienten paikkakuntien seurantaloilla.

Esimakua saa jo ensi syksynä 8.–10. syyskuuta pidettävillä Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Kotkassa, jossa esitetään katkelma Runonlausuntaa ja haitarimusiikkia -teoksesta. Kiertueen tuottajat tekevät muutenkin yhteistyötä ensi vuonna 75-vuotisjuhlaa viettävän Kotiseutuliiton kanssa.

Työryhmä etsii parhaillaan seurantaloja ylläpitäviä yhteisöjä, jotka haluavat talonsa yhdeksi kiertuepaikoista. Kiertueaikataulun on tarkoitus olla valmis vuoden loppupuolella.

”Me haemme paikkakuntakohtaisesti toimijoita, joiden kanssa voimme yhdessä toteuttaa illan. Yhteistyökumppani voi olla seurantalon ympärillä toimiva yhdistys, urheiluseura tai vastaava yhteisö”, Matti Ristinen kertoo.

Toiveena on, että seurantalolle mahtuu ainakin noin 150 katsojaa, jotta on mahdollista saada riittävästi yleisöä.

Yhteistyökumppanin tehtävä on huolehtia esitystilasta niin, että se on lämmin ja siisti ja että tilassa on katsomo. Lisäksi heidän olisi annettava oma panoksensa paikalliseen markkinointiin.

Seurantalotoimijoita voidaan lähestyä kiertue-esityksen tuottajien Matti Ristisen ja Sari Haapamäen suunnalta, mutta aktiiviset seurantaloyhteisöt voivat olla myös heihin yhteydessä ja tarjota taloaan tapahtumapaikaksi.

Yhteydenotot kiertuejärjestäjään: runonlausuntaa@gmail.com.

Teksti: Kalle Nikander