Rovaniemen Kotiseutupäivät on väkevän paikallisuuden juhla

8.9.2022 Tiedote
Ailu Valle, Rosa Coste, Joonas Berghäll, Tommi Liimatta, Jaakko Laitinen.
Kotiseutupäivien tähtiesiintyjiä ovat vuonna 2022 mm. rap-artisti Ailu Valle, r&b-artisti Rosa Coste, elokuvaohjaaja Joonas Berghäll, monialainen taiteilija Tommi Liimatta ja laulaja-lauluntekijä Jaakko Laitinen.

Koko Rovaniemi juhlii viikon lopulla juuriaan, moninaista kulttuuriaan, historiaan ja asukkaitaan, kun Valtakunnalliset Kotiseutupäivät alkavat perjantaina. Kotiseutupäivien tähtiesiintyjiä ovat tänä vuonna mm. rap-artisti Ailu Valle, elokuvaohjaaja Joonas Berghäll, laulaja-lauluntekijä Jaakko Laitinen, r&b-artisti Rosa Coste ja monialainen taiteilija Tommi Liimatta. Tapahtuma sisältää keskusteluja ihmiskunnan kohtalonkysymyksistä.

Rovaniemi isännöi tänä vuonna Valtakunnallisia kotiseutupäiviä perjantaista sunnuntaihin 9.–11. syyskuuta. Tuolloin koko kaupunki juhlii juuriaan, kulttuuriaan, historiaansa ja asukkaitaan. Päivien teemana on juuret ja kotiseutuidentiteetti.

Kotiseutupäivät on kaikille avoin Suomen Kotiseutuliiton vuoden päätapahtuma, johon osallistuu satoja kotiseutuaktiiveja eri puolilta Suomea ja yleisötapahtumiin tuhansia paikallisia kotiseutunsa juhlijoita. Kotiseutupäivien aikana järjestetään Kotiseutuliiton vuosikokous ja palkitaan ansioituneimmat kotiseutuaktiivit Kotiseututyön ansiomitalein.

Kotiseutupäivien avajaiset järjestetään museo- ja tiedekeskus Arktikumissa. Kuva: Rovaniemen kaupunki.

Tapahtuma avataan Arktikumissa yhdessä Lapin maakuntamuseon uuden Kapion arvoinen arkku – Wäkewien waimojen tarinoita 200 vuoden takaa -näyttelyn kanssa. Avajaisohjelmassa yhdistyy intiimi runolauluperinne, juurien olemusta luotaava performanssitaide sekä tanssi.

Korundin Mieleni maisemissa -seminaari on katsaus kotiseudun kerrostumiin äänimaisemallisen historian, matkailun ja kotiinpaluun näkökulmista. Puhujina ovat tutkijat Marko Niemelä ja Soile Veijola, sekä elokuvaohjaaja Joonas Berghäll, esiintyjinä Toivo Tervaskanto, PuskaJaska ja Hannu Friman & Minna Siitonen.

Avoimissa keskustelukammareissa pohditaan mm. kestävän kehityksen linkkejä kotiseututyöhön, Kemijoen lohen häviämisen merkitystä ihmisille sekä kotiseututyötä Euroopan muuttuneessa turvallisuus- ja taloustilanteessa sekä demokratian vahvistamisessa.

Kansantanssin ja musiikin riemua Jutajaisissa

Pohjoisen ikioma folklorefestivaali Jutajaiset tuo kansantanssin ja musiikin riemua ympäri kaupunkia. Kotiseutupäivien kunniaksi Korundissa nähdään ensi-illassa Siina Toimelan ja Julius Sarajärven koskettava teos “Tumman laineen rannat – Hukutettujen kylien tarina” Siepakoiden esittämänä. Lasten Jutajaiset tuo perheille koettavaa Koskipuiston rantaan.

Viikonlopun konserttielämyksissä perinteistä tarjoilee Kunnan poikien luotsaama lavatanssijumppa, Jutajaisten pelimannijamit ja Lapin sotilassoittokunnan konsertti. Kellariteatteri Saivossa järjestettävän Kaira-klubin lavan ottavat haltuun Rosa Coste, Ailu Valle ja Lehtojärven Hirvenpää. Koskipuiston kulttuuripiknikillä tunnelmat vaihtelevat PuskaJaskan countrysta ja ViiksiVallun reggaesta Gältzyn räppiin, unohtamatta Jaakko Laitisen ja Väärä rahan lappibalkania ja Sanaseuran lavarunoutta.

Rakkaudella Rovaniemeltä -juhlagaalassa nautitaan pohjoisia makuja tyylikkäällä illallisella. Esiintyjinä juhlassa nähdään mm. Rosa Latva, Vocaliisat, Musiikkikoulu POP UP sekä Lehtojärven Hirvenpää ja Santasportin tanssin opiskelijat.

Kotiseutupäivien lukuisten erilaisten retkien lisäksi yhteiskuljetus vie Songan Kyläfesteille Palojärven lomakeskukseen, missä iltabileitä tähdittää Janne Raappana, Sirkus Taika-Aika, Siepakat, Kunnan Pojat, haitarivirtuoosi Tatu Kantomaa ja Laskuteline.

Elokuva- ja mediataide näkyy kaupunkitilassa monin tavoin. Taiteilija Riikka Vuorenmaan Vaarat- teossarja tutkii elinkeinoja eri kaupunginosissa. Kauppakeskuksen uumeniin rakentuva Outoja tiloja – mediataiteen ja kokeellisen musiikin tapahtuma on poikkitaiteellisten spektaakkeleiden juhlaa. Elokuvakerho Cineman Kotiseutukino-näytökset tuovat Wiljamin valkokankaalle lappilaisten elokuvantekijöiden tai alueesta aiheisiinsa ammentavia teoksia.

Arktikumin poukamasta lähtevä jokivenekuljetus on tunnelmallinen kyytivaihtoehto Pöykkölän Sadonkorjuumarkkinoille. Kuva: Kaisa Siren.

Viikonlopun helmiä ovat Sadonkorjuumarkkinat, Sahanperän Savotta ja kulttuurikohteiden avoimet ovet. Pöykkölään pääset non stop -bussikuljetuksella. Tunnelmallinen vaihtoehto sille on Arktikumin poukamasta lähtevä jokivenekuljetus.

Kotiseutuliiton omassa esittelypisteessä Kotiseutuliiton puheenjohtaja ja museologian emeritusprofessori Janne Vilkuna signeeraa juhlakirjaansa Maassa, puussa ja ilmassa Korundissa perjantaina 9. syyskuuta kello 14-14.30 hyvissä ajoin ennen kello 15 alkavaa Mieleni maisemissa seminaaria.

Päivien tuoreimmat ohjelmatiedot: www.rovaniemi.fi/Ajankohtaista/Kotiseutupaivat/Ohjelma

Kuvat tuoreeltaan Kotiseutuliiton Flickr-kanavalla: www.flickr.com/kotiseutuliitto

Kotiseutupäiviä voi seurata etänä kahdessa tapahtumassa Kotiseutuliiton Youtube-kanavalla:

• Keskustelukammari 2: Yhdessä tekemällä kestävä tulevaisuus perjantaina 9. syyskuuta kello 12.30–14 Kestävästä kotiseutu- ja kulttuuriperintötyöstä alustavat dosentti Katriina Siivonen Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta ja erityisasiantuntija Antti Huntus Taiteen edistämiskeskuksesta. Lappi-sopimuksen esittelee Lapin liiton kehittämispäällikkö Satu Luiro. Mukana on myös kestävän kotiseututyön työkirjan julkistus. Sen esittelee Kesälahti-Seuran puheenjohtaja Pentti Ojajärvi. Alustusten jälkeen jatketaan aiheen käsittelyä keskustelulla.
  • Kotiseutuliiton vuosikokous lauantaina 10. syyskuuta kello 10-12