Rakkaus kantaa Kotiseutupostia 3/2024

19.9.2024 Uutinen

Kotiseutupostin 3/2024 teemana on kotiseuturakkaus. Lehti on luettavissa osoitteessa www.kotiseutuposti.fi.

Kysyimme jäsenistöltämme alkuvuodesta Kotiseutuliiton 75-juhlavuoden merkeissä, miten kotiseuturakkaus ilmenee seuduilla. Vastaajat totesivat muun muassa, että koululaiset ovat kiinnostuneita lähiympäristöstään ja että maahanmuuttajat osoittavat rakkauttaan opiskelemalla maan kieltä ja tapoja sekä osallistumalla paikallistoimintaan. Moni mainitsi kotiseuturakkauden ilmentymäksi toiminnan kotiseudun ja sen asukkaiden ja kulttuuriperinnön puolesta. Kotiseuturakkaus merkitsee paljon.

Vuoden maakunnallinen kotiseututeko -kilpailu sai suomalaiset vilkkaasti liikkeelle: upeita toimintamalleja ja ideoita, jotka vetävät suun hymyyn. Esittelemme niistä joitakin.

Saimme kesällä tiedon, että olemme saaneet seurantalojen korjaustoiminnalle Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon. Kerromme lehdessä palkinnosta ja sen perusteluista sekä kutsumme sinutkin Espoon Thorstorpiin juhlaseminaariin marraskuussa. Jännitämme edelleen saammeko seurantaloille palkinnon lisäksi 10 000 euron yleisöpalkinnon sekä eurooppalaista lisäkunniaa. Voit vaikuttaa asiaan äänestämällä seurantaloja voittajaksi viimeistään ensi sunnuntaina 22. syyskuuta ja pyytämällä verkostoasi tekemään samoin. Alla olevasta osoitteesta pääset äänestämään.

Omakulmassa Maria Helo pohtii, että kotiseuturakkaus on lopulta ihmisistä kiinni sekä kertoo maakuntansa hauskoista ja luotettavista mutta silti haihattelemattomista ja vaatimattomista kainuulaisista.

Vinkatkaa edelleen esimerkillisestä toiminnastanne ja juttuideoistanne osoitteeseen anna-maija.halme@kotiseutuliitto.fi!

Äänestä seurantalot yleisöpalkinnon voittoon

kotiseutuliitto.fi/viela-ehtii-aanestaa-seurantaloja-eurooppalaisen-kilpailun-voittoon