Raimo Sailas: Kuntaliitosten jälkeen alkaa keskustelu maakuntien lukumäärästä

30.1.2014 Tiedote

Vuosi sitten valtiosihteerin tehtävästään eläkkeelle jäänyt VTK Raimo Sailas jatkaa Suomen Kotiseutuliiton hallituksen varapuheenjohtajana.

Kunnallis- ja aluehallinnon muutokset ovat edelleen Sailaksen mielestä yksi liiton keskeisimmistä työkentistä.

Kotiseutuliitto kykenee tarjoamaan tärkeitä aineksia keskusteluun.

”Kotiseutuidentiteetti on eri asia kuin hallinto ja hallinnolliset rajat – sekä se, mikä on paras mahdollinen tapa järjestää palvelut.

Sailas arvelee, että kuntauudistuksen valmistumisen myötä keskustelu viriää seuraavaksi maakuntien lukumäärästä.

”Pohjanmaalla on neljä maakuntaa, Savossa kaksi ja Hämekin on jaettu kolmeen eri maakuntaan. Kotiseutuliitolla tulee olemaan merkittävä rooli myös tässä keskustelussa”.

Espoossa viehättää luonto karpalosoineen

Pohjois-Pohjanmaalta lähtöisin oleva Sailas pitää Nivalaa edelleen rakkaimpana kotiseutunaan. Toinen lähes yhtälailla läheinen kotiseutu on Espoon Laajalahdessa, jossa hän on asunut jo huomattavasti Nivalaa pitempään, yli neljännesvuosisadan. Espooseen hän muutti Vantaan Martinlaaksosta, ja Helsingin Pajamäessä hän asui joitakin vuosia 1970-luvulla.

”Olemme juuri muuttamassa, mutta vain sata metriä nykyisestä kodistamme”, Sailas kertoo.

Laajalahdessa Sailasta miellyttää vieressä oleva lintujen suojelualue ja hyvät karpalosuot.

”Julkisilla kulkuvälineillä täältä pääsee myös Nuuksion korpeen tunnissa Espoon sisäisellä kolmen euron lipulla”, Sailas kertoo.

Espoolaisuudesta ei Sailaksen mukaan ole varsinaiseksi identiteetin lähteeksi monellekaan kaupungin asukkaalle.

”Espoolaisia on vähän, mutta täällä on paljon leppävaaralaisia, kivenlahtelaisia, soukkalaisia, tapiolalaisia ja niin edelleen”, hän toteaa.

Nivalassa vahva identiteetti

Nivalaisuudessa erityisintä on Sailaksen mukaan asukkaiden vahva identiteetti.

”Nivalalaisissa on ominaista se, että he aika nopeasti sanovat, mistä ovat kotoisin, kun heitä tapaa”, Sailas luonnehtii.

Nykyään 11 000 asukkaan Nivalasta oli lähtöisin myös presidentti Kyösti Kallio. Tämä on suuri ylpeyden aihe varsinkin vanhemmille sukupolville.

Kotiseutuliiton hallitus päätti Sailaksen valinnasta kokouksessaan torstaina 30. tammikuuta.

Raimo Sailas on ollut liiton hallituksen jäsen vuodesta 1992 lähtien ja varapuheenjohtaja vuodesta 2001 lähtien.

Yli 800 yhteisön liitto

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseutu- ja kulttuuriperintötyön keskusjärjestö. Liiton jäseninä on 660 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, lukuisia alueellisia kotiseutujärjestöjä, kaikki maakuntien liitot, 104 Suomen kuntaa sekä valtakunnallisia järjestöjä.

Liiton hallituksen puheenjohtajana toimii hallintojohtaja Kirsi Moisander ja jäseninä Raimo Sailaksen lisäksi rehtori Annukka Alppi, dosentti Rauno Lahtinen, historiantutkija Pia Puntanen, kulttuurijohtaja Sampo Purontaus ja tietokirjailija Harri Turunen. Valtuuston ja samalla liiton puheenjohtajana toimii professori Janne Vilkuna ja varapuheenjohtajina FM Tuula Salo ja aluekehitysasiantuntija Helena Aaltonen.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Suomen Kotiseutuliitto puh. (09) 612 6320, toimisto@kotiseutuliitto.fi