Raimo Sailas jatkaa Kotiseutuliiton hallituksen varapuheenjohtajana – mukana perustamassa uutta säätiötä

14.1.2016 Tiedote

Ministeri, emeritus valtiosihteeri Raimo Sailas Espoosta jatkaa Suomen Kotiseutuliiton hallituksen varapuheenjohtajana.

Kotiseutuliiton hallitus päätti Sailaksen valinnasta kokouksessaan keskiviikkona 13. tammikuuta. Raimo Sailas on ollut liiton hallituksen jäsen vuodesta 1992 ja varapuheenjohtaja vuodesta 2001.

Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtajana toimii hallintojohtaja Kirsi Moisander. Sailaksen lisäksi hallituksen jäseniä ovat dosentti Rauno Lahtinen, historiantutkija Pia Puntanen, kulttuurijohtaja Sampo Purontaus, sivistystoimen johtaja Sampo Suihko ja tietokirjailija Harri Turunen. Valtuuston ja samalla liiton puheenjohtajana toimii professori Janne Vilkuna ja varapuheenjohtajina FM Tuula Salo ja FM, jatko-opiskelija Teppo Ylitalo.

Uutta virtaa kotiseututyöhön

Hallitustyön lisäksi Raimo Sailas on mukana Kotiseutuliiton työryhmässä, joka valmistelee Kotiseutusäätiön perustamista. Kotiseututyötä ja -tutkimusta tukeva säätiö jakaa apurahoja vuodesta 2017 alkaen.

– Haluamme varmistaa kolmannen sektorin kotiseututyön toimintaedellytykset ja kannustaa toimijoita kotiseututyötä uudistaviin kokeiluihin ja hankkeisiin. Kun julkinen rahoitus kotiseututyölle supistuu, tarvitaan uutta rahoitusta ja uutta potkua kotiseututyön tueksi, Sailas perustelee säätiön tarpeellisuutta.

Kotiseutu- ja kaupunginosayhdistyksissä tehdään monipuolista työtä yhteiseksi hyväksi: vaalitaan, tutkitaan ja tallennetaan perinnettä sekä edistetään asuinympäristön viihtyisyyttä ja hyvää tulevaisuutta.

– Toivomme, että kotiseututyön uusia muotoja ideoidaan eri puolilla Suomea – vahvaa ja hienoa perinnettä kunnioittaen. Uudistuminen ja innovatiivisuus ovat kuitenkin tarpeen, jotta saadaan uutta virtaa ja uusia, nuorempiakin ihmisiä mukaan kotiseututyöhön.

Parhaillaan käynnissä on Kotiseudulle-keräys, joka kokoaa pääomaa Kotiseutusäätiön perustamiselle. Keräykseen voi osallistua keräystilille annettavin lahjoituksin. Ohjeet löytyvät verkkosivulta www.kotiseudulle.fi.

Raimo Sailas haluaa haastaa kaikki suomalaiset mukaan tukemaan tulevaisuuden kotiseututyötä.

– Jokaisella lahjoituksella on merkitystä. Pidetään yhdessä kotiseuduista huolta!

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Tiedottaja Elina Kuismin, 09 6126 3225, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Suomen Kotiseutuliitto on kulttuuriperintö- ja kulttuuriympäristökentän tunnettu valtakunnallinen toimija. Liitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto on aktiivinen paikallisuuden puolestapuhuja, joka kehittää kotiseututyötä ja vaalii kulttuuriperintöä ja -ympäristöä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.

Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista. Liitolla on tällä hetkellä jäseninä yli 700 paikallisyhdistystä, joita ovat mm. kotiseutu- ja kaupunginosayhdistykset, kyläyhdistykset, museoyhdistykset sekä kulttuuriseurat ja -säätiöt. Lisäksi jäsenistössä on noin 100 kuntaa, maakuntien liitot ja 14 muuta kotiseututyön aluejärjestöä sekä 11 valtakunnallista järjestöä. Tutustu toimintaamme osoitteessa www.kotiseutuliitto.fi.