Punkaharjun entisen Valtionhotellin kunnostaminen on Vuoden kotiseututeko

5.8.2016 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on myöntänyt Vuoden kotiseututeko -palkinnon Saimi Hoyerille, Thomas Hoyerille ja Janne Leinoselle Punkaharjun entisen Valtionhotellin kunnostamisesta. Vuoden kotiseututeko julkistettiin Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien avajaisissa perjantaina 5. elokuuta.

Hotelli Punkaharjun hotellinjohtaja Saimi Hoyer ja toimitusjohtaja Janne Leinonen. Kuva: Olga Poppius.

Vuoden kotiseututeko -palkinto myönnettiin Saimi ja Thomas Hoyerille sekä Janne Leinoselle uskosta kotiseutunsa menestykseen ja vetovoimaan: he ostivat Punkaharjun Valtionhotellin ja aloittivat sen toiminnan uudelleen Hotelli Punkaharjuna.

Hoyerit ja Leinonen ovat osoittaneet suurta uskoa kotiseutunsa menestykseen ja vetovoimaan antamalla uuden elämän Suomen kansallismaisemassa sijaitsevalle, kansallisesti tärkeälle kulttuuriperintökohteelle.

Punkaharju on Suomen vanhimpia matkailualueita, ja Hotelli Punkaharju eli entinen Valtionhotelli on Suomen vanhin edelleen samalla paikalla toimiva majoitusliike. Punkaharjun Valtionhotellin tarina alkoi vuonna 1845 metsänvartijan talosta. Sveitsiläistyylinen hotellirakennus valmistui neljä vuotta myöhemmin keisari Aleksanteri II:n luvalla.

Sydämen juttu

Saimi Hoyer liikuttui saadessaan tiedon palkinnosta.

− Tämä merkitsee enemmän kuin mikään, mikä on ennen tullut. On olo, että tehdään jotain tärkeää.

– Punkaharju on kansallismaisemana vaalittava ja tärkeä, mutta minulle Punkaharju on aivan erityisen rakas paikka ja ylpeyden aihe, Hoyer sanoo.

Saimi Hoyerin (o.s. Nousiainen) suku on seudulta kotoisin, ja hän on viettänyt kaikki lapsuutensa kesät Punkaharjun Vaarankylän mökillä. Kansainvälisen uran jälkeen Hoyer asettui perheineen asumaan Punkaharjulle viisi vuotta sitten.

Edellisten yrittäjien ilmoitettua lopettavansa toiminnan, Valtionhotellia uhkasi rapistuminen. Kun Hoyerit ja Leinonen ilmoittivat ostaneensa punkaharjulaisille rakkaan rakennuksen ja jatkavansa sen toimintaa, punkaharjulaiset huokasivat helpotuksesta – hotellin toimintaa luotsaa jatkossa paikallinen yrittäjä, joka ymmärtää rakennuksen ja alueen arvon.

Punkaharjulaisten paikallisidentiteetti on vahvistumassa, uutta yritystoimintaa suunnitellaan ja palveluita puolustetaan aktiivisesti.

– Tämä vaikuttaa koko alueen elinvoimaisuuteen, se on ihan selvää. Tästä hyötyvät niin Punkaharjun ja Savonlinnan alueet kuin koko Saimaa. Täällä on nyt todellinen yhdessä tekemisen meininki, Saimi Hoyer kuvailee.

– Tämä on sydämen juttu! Haluamme säilyttää ja vaalia kulttuuriperintöä pitkällä tähtäimellä. Teemme tämän rakkaudesta Suomen luontoa ja Punkaharjua kohtaan.

– Punkaharjulla on niin paljon ammennettavaa. Tämän rakennuksen kulttuurihistoria ja ympäröivä luonto ovat valtava voimavara. Tällainen ympäristö on aivan ennennäkemätöntä erityisesti kansainvälisille matkailijoille ja kiinnostaa aivan varmasti myös suomalaisia.

Hotelli Punkaharjun hotellinjohtaja Saimi Hoyer. Kuva: Olga Poppius.

Rakkaudesta kotiseutuun

Suomen Kotiseutuliitto haluaa edistää hyvin toteutettua kotiseututyötä. Vuoden kotiseututeko -palkinnon voi saada hanke, henkilö tai vaikka hyvä tapahtumakonsepti. Valintaan vaikuttavat erityisesti asukkaiden ja yhteisöjen omatoimisuus, aloitteellisuus sekä uudet toiminta-ajatukset ja hyvät ideat.

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Vuoden kotiseututeon vuodesta 2005 lähtien. Vuoden 2015 kotiseututeko oli Seinäjoen Törnävä-Seura ry:n ideoima Avainpatsas. Vuonna 2014 palkittiin Lahti-filmit talteen ja esille -hanke.

Lehdistökuvia (kuvaaja mainittava):
Hotelli Punkaharju
Toimitusjohtaja Janne Leinonen
Hotellinjohtaja Saimi Hoyer ja toimitusjohtaja Janne Leinonen
Hotellinjohtaja Saimi Hoyer

Lisätietoja:

Palkintoraadin puheenjohtaja, Suomen Kotiseutuliiton hallituksen jäsen Pia Puntanen, puh. 0400 651 620 etunimi.sukunimi (at) surffi.fi

Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi (at) kotiseutuliitto.fi

Saimi Hoyer, saimi (at) hotellipunkaharju.fi

www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot/vuoden-kotiseututeko

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön valtakunnallinen keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista. Kotiseutuliitto on aktiivinen paikallisuuden puolestapuhuja, joka kehittää kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea vaihtelevin teemoin.

Tänä vuonna kotiseutuväki kokoontuu 4.–7.8. perinteistään ja luonnostaan rikkaan Kainuun keskuskaupungissa Kajaanissa. Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien teema Tienviitta tulevaisuuteen kuljettaa osallistujat neljän päivän ajan halki kainuulaisen mielen ja maiseman, kohti tulevaisuutta. Tapahtuman järjestävät Kajaanin kaupunki ja Suomen Kotiseutuliitto yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Kajaanissa päiviä on vietetty kerran aiemminkin, vuonna 1973, jolloin Kajaani ja Kuhmo isännöivät teemalla Viihtyisä kotimaakunta – kehityksen avain. Vuoden 2017 päivät pidetään Jyväskylässä.

Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma on julkaistu osoitteessa www.kajaani.fi/kotiseutupaivat.

Kotiseutupäivien tapahtumia ja uutisia voi seurata liiton nettisivuilla www.kotiseutuliitto.fi sekä sosiaalisessa mediassa:
www.facebook.com/kotiseutupaivat
twitter.com/Kotiseutuliitto