Pihlajaveden Aisapuu sai Vuoden kotiseututeko -palkinnon

28.10.2021 Uutinen
Aisapuun vuoden 1991 ja 2021 numerot.

Edellisen kerran palkinto myönnettiin vuonna 2018

Keuruun Pihlajavedellä ilmestyvä Aisapuu-lehti on palkittu Vuoden kotiseututekona. Aisapuu perustettiin vuonna 1991 Keuruun kansalaisopiston kyläjulkaisupiirissä, ja se on ilmestynyt siitä lähtien neljä kertaa vuodessa jo 30 vuoden ajan. Lehdellä on iso merkitys seudun tiedotuskanavana.

Lehteä julkaisee nykyisin Pihlajaveden kotiseutuyhdistys, mutta lehti tehdään yhä edelleen kansalaisopiston kurssilla.

”Kansalaisopiston kannalta tarkoituksena on opetella tekemään julkaisukelpoisia tekstejä. Kotiseutuyhdistyksen pyrkimyksenä puolestaan on pitäjän historian tallentaminen sekä keskustelu nykypäivän asioista, ongelmista sekä tulevaisuuden suuntaviivoista”, Pihlajaveden kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja ja Aisapuun päätoimittaja Kari Kotiranta kertoo.

Aisapuu-nimen lehti sai jo heti toiseen numeroonsa.

”Aisat tehtiin pihlajasta, koska puu oli sitkeää ja kesti taivutusta. Näin taaksepäin katsottuna nimi kuvastaa hyvin sitä sitkeyttä, jota kirjoittajilta ja piirin vetäjiltä on tarvittu luotsata lehti nykypäivään tälle vuosituhannelle”, Kotiranta toteaa.

Iso osa tilaajista asuu Pihlajaveden ulkopuolella

Aisapuun painos on 570 kappaletta, ja lehti on tilattu yli 400 kotitalouteen. Asukkaita Pihlajavedellä on kaikkiaan 400, ja iso osa tilaajista asuu siis Pihlajaveden ulkopuolella.  Pihlajaveden entiset asukkaat pysyvät lehden avulla perillä kylän tapahtumista. Lehteä on lähetetty Amerikkaan ja Australiaan saakka.

Pihlajaveteläiset ovat hämmästyttävän aktiivisia muillakin saroilla. Kotiseutumuseon lisäksi pitäjässä on tietokonemuseo ja Korpikirjasto — kokoelma vanhaa kirjallisuutta, jonka tiloissa luetaan ja keskustellaan kirjallisuudesta. Kylässä on useita vapaaehtoisvoimin ylläpidettyjä yhteisiä tiloja.

Erään hankkeen myötä kylään rakennettiin tyylikäs nettisivusto mypihlajavesi.fi. Hankkeen päätyttyä yksi kyläläisistä on ylläpitänyt sivustoa vapaaehtoisena. Osa Aisapuun artikkeleista on kuunneltavissa kirjoittajan itsensä lukemana tällä sivustolla.

Lehdellä on iso merkitys kylän identiteetille

Päätöksen Aisapuun palkitsemisesta teki Kotiseutuliiton hallitus. Edellinen vuoden kotiseututeko on palkittu vuonna 2018.

”Lehti on vahva identiteetin rakentaja ja ylläpitäjä. Kylä elää ja toteutuu lehden kautta fyysistä olemustaan laajemmalla alueella. Kirjoittajat ovat kyläläisiä tai entisiä kyläläisiä, ja kirjoittajasukupolvia on löytynyt aina uusia”, todetaan Kotiseutuliiton hallituksen perusteluissa.

Kotiseutuliiton hallituksen perustelut Aisapuun valitsemiselle Vuoden kotiseututeoksi

Kylälehti täyttää 30 vuotta. Lehti on vahva identiteetin rakentaja ja ylläpitäjä. Kylä elää ja toteutuu lehden kautta fyysistä olemustaan laajemmalla alueella. Kirjoittajat ovat kyläläisiä tai entisiä kyläläisiä, ja kirjoittajasukupolvia on löytynyt aina uusia. Lehteä julkaistaan myös audiona.

Aisapuun vinkkisivuja.