Pekka Laaksonen jatkaa Kotiseutuliiton puheenjohtajana

29.7.2011 Tiedote

Professori Pekka Laaksonen jatkaa Suomen Kotiseutuliiton puheenjohtajana. Liiton valtuustoon valittiin seitsemän uutta henkilöä. Lisäksi kymmenen erovuorossa ollutta henkilöä jatkaa valtuuston jäsenenä.

Valinnoista päätettiin liiton vuosikokouksessa, joka pidettiin perjantaina 29. heinäkuuta Turussa Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä.

Vuosikokous päätti lisätä Uudenmaan edustajapaikkoja alueellisen tasa-arvon parantamiseksi. Uutena valtuustoon valittiin näin museoturvallisuusasiantuntija Mikko Perkko Espoosta ja TkT Aija Staffans Helsingistä.

Lisäksi päätettiin nostaa asiantuntijajäsenten määrää kahdella. Uusina asiantuntijajäseninä valtuustoon valittiin kulttuuripäällikkö Tarja Hautamäki Vaasasta ja erityisasiantuntija Ditte Winqvist Helsingistä.

Muut uudet edustajat ovat Lapin edustajaksi valittu KT Irja-Kaisa Lakkala Sodankylästä, Pohjois-Savon edustaja toimittaja Eila Ollikainen Kuopiosta ja Uudenmaan edustaja VTM Risto Piekka Helsingistä.

Erovuorossa oli 11 maakuntien edustajaa ja kaksi asiantuntijajäsentä. Jatkokaudelle valittiin Etelä-Pohjanmaata edustava rakennusneuvos Raimo Joronen Seinäjoelta, Etelä-Savoa edustava projektipäällikkö Pia Puntanen Mikkelistä, Kainuuta edustava aluekehitysasiantuntija Helena Aaltonen Sotkamosta, Pirkanmaata edustava VTM Jouko Hannu Hämeenkyröstä, Pohjois-Karjalaa edustava päätoimittaja Risto Alanko Juuasta, Pohjois-Pohjanmaata edustava museonjohtaja Eija Turunen Raahesta, Satakuntaa edustava kotiseutuneuvos Timo Korkeaoja Ulvilasta, Varsinais-Suomea edustava maanviljelijä Heikki Eskola Loimaalta sekä asiantuntijajäseniksi maakunta-arkiston johtaja Vuokko Joki Oulusta ja toiminnanjohtaja Heidi Martikainen Tampereelta.

Suomen Kotiseutuliitto on etenkin paikallista kulttuuriperintöä ja kotiseututoimintaa vaaliva keskusjärjestö, jonka jäseninä on 631 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, lukuisia alueellisia kotiseutujärjestöjä, valtakunnallisia järjestöjä, kaikki maakuntien liitot ja yli kolmannes Suomen kunnista.

Liitto vaikuttaa lainsäädäntöön ja hallintoon kotiseututoiminnan edellytysten tukemiseksi sekä elinympäristön laadun ja ihmisten viihtyvyyden parantamiseksi. Kotiseutuliitto antaa jäsenilleen neuvontaa ja koulutusta, julkaisee alan kirjallisuutta ja edistää kotiseudun tutkimusta ja tuntemusta.