Paula Hirvonen-Graeffe – 30 vuotta Kotiseutuliitossa

22.11.2021 Uutinen
Paula Hirvonen-Graeffe muisteli juhlapäivänä vuosiaan Kotiseutuliitossa. Kuva: Anna-Maija Halme.

Paula Hirvonen-Graeffe on työskennellyt Kotiseutuliitossa jo 30 vuoden ajan eri tehtävissä, viime vuodet talouspäällikkönä. Moni asia on muuttunut vuoden 1991 jälkeen.

Miten Kotiseutuliitto on muuttunut täällä työskentelysi aikana?

Omaan taloussihteerin ja talouspäällikön työhöni suuri vaikutus on ollut teknologian ja tietotekniikan kehittymisellä. Sähköposti oli käänteentekevä 90-luvun lopulla. Ennen sähköpostia mm. seurantaloja koskevat paksut hakemusyhteenvedot lähetettiin paksuina paperinippuina postissa. Sitten tuli sähköposti ja kaikki sähköistyi. Maksuliikenteen ja pankkipalveluiden huima kehitys helpotti työtä.

Toiminnanjohtajia on ollut aikanani kolme: Markku Tanner, Lassi Saressalo ja Riitta Vanhatalo. Henkilökuntamäärä on kasvanut erillishankkeiden myötä. Hankkeita meillä onkin nyt paljon.

Arvioni mukaan Kotiseutuliiton pitkäjänteinen työ on kasvattanut liiton arvostusta ja tietoisuutta liitosta. Kotiseutuliitolla on hyvät yhteistyösuhteet muun muassa ministeriöihin.

Mikä on ollut tärkeintä liitossa viihtymisesi kannalta?

Mukava työyhteisö, josta on jäänyt pysyviä ystävyyssuhteita, vaikka työkaverit ovat lähteneet Kotiseutuliitosta. On ollut paljon mukavia työkavereita ja asiantuntevat luottamushenkilöt. Luottamushenkilöissä on ollut paljon hyvin kotiseuturakkaita ihmisiä, jotka ovat vuosikymmeniä antaneet osaamistaan, erinomaisena esimerkkinä Raimo Sailas.

Työtehtäväni ovat olleet vaihtelevia ja kiinnostavia.

Mukavat ja aktiiviset kotiseutuihmiset ympäri Suomea. Erityisesti seurantalotyössä sain tutustua upeisiin pyyteetöntä työtä tekeviin paikallisiin aktiiveihin.

Miten tulit hakeneeksi liittoon töihin aikoinaan?

Työtehtävät tuntuivat mielenkiintoisilta, ja Kotiseutuliitto oli jo nimenä tuttu. Kotiseututyö oli tuttua jo lapsuudenkodistani, isä oli aktiivinen kotiseutuihminen. Olin jo itsekin nuorena muun muassa järjestämässä Vesanto-viikkoja kesäisin.

Mitkä ovat olleet Kotiseutuliiton huippuhetket mielestäsi sinä aikana, kun olet ollut täällä töissä?

Jokavuotiset valtakunnalliset kotiseutupäivät. Olen ollut 26 kertaa kotiseutupäivillä eri puolilla Suomea. Kaikki päivät ovat jääneet jotenkin mieleen myönteisinä muistoina ja mielikuvina ihmisistä. On ollut rikkaus, että on päässyt kiertämään Suomea kotiseutupäivien merkeissä, ja seurantalot ja paikannimet ovat tulleet näiltä osin tutuiksi.

Hallituksen puheenjohtaja Sampo Suihko oli henkilökunnan kanssa juhlimassa merkkipäivää liiton toimistossa.