Paikallismuseoilta toivotaan vastauksia – koronan vaikutuksia kulttuuriperintöalaan selvitetään jälleen

19.1.2021 Uutinen

Suomen Kotiseutuliitto auttaa opetus- ja kulttuuriministeriötä tavoittamaan maamme paikallismuseotoimijat.

Koronapandemia on vaikeuttanut monin tavoin taiteen ja kulttuurin toimijoiden tilannetta. Ministeriö kerää tietoa ja arvioita koronan vaikutuksista ajantasaisen tilannekuvan ylläpitämiseksi sekä pidemmän tähtäimen toimenpiteiden suunnittelun tueksi. Paikallismuseoita kannustetaan vastaamaan kyselyyn ja kertomaan omasta tilanteestaan.

Helmikuun alkuun asti käynnissä oleva kysely koskee tietoja koronan vaikutuksista vuonna 2020 sekä arviota koronan vaikutuksista vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. Kysely on jatkoa opetus- ja kulttuuriministeriön keväällä 2020 tekemille kyselyille.

Suomen Kotiseutuliitto tavoittaa lähes 850 paikallismuseota ja kannustaa paikallismuseoita vastaamaan ministeriön kyselyyn. Paikallistoimijoiden vastaukset ovat erittäin tärkeitä. Vain toimijoiden itse toimittamien tietojen avulla voidaan muodostaa hyvä kokonaiskuva siitä, miten koronaviruspandemia vaikuttaa paikallisiin kulttuuriperintötoimijoihin.

Kyselyyn voi vastata 18.1.-1.2.2021. Kyselyyn voivat vastata sekä organisaatiot että yksityishenkilöt. Organisaatiot vastaavat kyselyyn yhdellä organisaation edustajan lähettämällä vastauksella.

LINKKI KYSELYYN: https://link.webropolsurveys.com/S/1E8EE73A9E1CE518. Huom! Kysely ei toimi Internet Explorer -selaimella.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote

Lisätietoja aiheesta paikallismuseoiden ja paikallisten erikoismuseoiden osalta antavat: Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi, puh. 044 974 1705 sekä Ulla Salmela, Museovirasto, ulla.salmela@museovirasto.fi, puh. 0295 33 6251.