Opetuskokonaisuuksia luomassa – Louhen Mestarit & kisällit touhuavat 7–92-vuoden elämänkokemuksella
Kun Kerimäki-seuran aktiivi Riitta Kapanen sai seuran puheenjohtajalta haasteen yhdistyksen nuorisotoiminnan virittelyyn, niin heti välähti! Entisenä opettajana kääntyivät Riitan ajatukset lakkauttamisuhan alla olevaan rakkaaseen kyläkouluun ja siellä säännöllisesti treenaavaan senioreiden jumpparyhmään: ”Voisikohan tästä syntyä jotain…?”
Saadaan ja annetaan
Louhen Mestarit & kisällit -ryhmässä on ikähaitari hurjat 7–92-vuotta. Louhen koulun eka–kuudesluokkalaiset ja kylän seniorit muodostavat Kerimäki-seuran ja koulun yhteisen ylisukupolvisen kotiseuturyhmän, jossa retkeillään, työpajaillaan, tutkitaan ja opitaan yhdessä uutta.
”Meidän mielestämme mukavinta on ollut yhteistyö ja vuorovaikutus eri sukupolvien välillä – kokemusten jakaminen puolin ja toisin. On ollut mukavaa, että seniorit ovat kertoneet omasta lapsuudestaan ja myös millaista heidän elämänsä on ollut aikuisena ja nyt seniori-iässä.”, Louhen koulusta kuvaillaan.
Kotiseutuprojekti on tarjonnut uudenlaisia oppimis- ja opetuskokonaisuuksia koulun työpäivään. Pajapäivinä on koettu yhdessä tekemisen riemua, kun oppilaat ovat päässeet kokeilemaan vanhan ajan kädentaitoja ja vastaavasti seniorit päässeet tutustumaan oppilaiden ohjaamina tietotekniseen maailmaan. Elokuussa tehty oppimisretki Hytermän saareen on jäänyt mukavana kokemuksena monen ryhmäläisen mieleen.
”Hytermän retkellä kuvattiin haastatteluvideoita. Saimme kuulla, miten elämä on ollut ennen ja käydä hyviä keskusteluja siitä, mitä se nykyisin on. Oppilaat oppivat tekemään haastatteluita, kuvaamaan kuva-ja videomateriaalia ja niiden pohjalta tekemään videokokonaisuuksia.”, summataan kyläkoululta.
Avoimin mielin ja sydämin
Louhen Mestarit & kisällit aloittivat tapaamiset keväällä 2019 ja alussa tehtyä ohjelmarunkoa on muokattu tarpeen mukaan pitkin lukuvuotta molempia osapuolia kuunnellen. Ajoittain on ollut haastavaa lisätä osallisuutta yhteiseen toimintaan ja välillä eri-ikäisten kohtaaminen on ollut osalle oppilaista ja ehkä joistakin senioreistakin jännittävää. Vuorovaikutus ja oman mielipiteen esille tuominen kuitenkin helpottuu mitä paremmin ryhmäläiset oppivat toinen toisensa tuntemaan. Tämän takia säännölliset kohtaamiset ja vuoroin suunnitellut sisällöt ovat tärkeitä: ne tuovat turvallisuutta ja tuttuutta tapaamisiin, jotka puolestaan luovat hyvän maaperän osallisuudelle.
”Meidät yllätti ja ilahdutti koululla yksissä tuumin se, miten viriiliä senioreiden elämän on ja kuinka positiivinen asenne ryhmän vanhemmalla sukupolvella on uuden oppimiseen. Ilolla huomattiin, että vuorovaikutus oli lämmintä ja huomaavaista puolin ja toisin.”
Kevättä kohti
Kerimäki-seuran Riitta valottaa hieman kevättä 2020 ryhmän osalta: ”Tulossa on vielä helmikuussa ystävänpäiväkarkelot ja toukokuussa kotiseuturetki numero kaksi oppilaiden suunnittelemana. Lukuvuoden päätteeksi vietetään hankkeen arviointi- ja yhteenvetotreffejä, jossa muistellaan menneitä tapahtumia, leikitään ja pelataan sekä tehdään yhteinen taideteos kaikkien iloksi.”
Vaikka Louhen kyläkoulun tulevaisuus on epävarma, toivovat kaikki osapuolet valoisaa huomista paitsi koululle, myös sukupolvien väliselle yhteistyölle. ”Tämä projekti on saanut huomioimaan uusia toiminta-ajatuksia ja yhteistyömahdollisuuksia kotiseututoiminnan ja vanhempien sukupolvien kanssa.”, koululta kerrotaan. ”Toivon, että yhteistyö koulun ja senioreiden kanssa tulisi edelleen jatkumaan, vaikka muutaman kerran lukuvuoden aikana uusin ideoin.”, päättää Riitta.
Teksti koottu Riitta Kapasen ja Louhen koulun kertomaa mukaillen
Katso keväällä 2020 tehty video Louhen kylän Mestarit & kisällit -projektista täältä.