Onnistumisten ja etätapahtumien vuosi Euroopan kulttuuriympäristöpäivillä – nyt toivotaan palautetta

1.10.2020 Uutinen
Kulttuuriympäristöpäivien ohjelmassa järjestettiin vuonna 2020 runsas kirjo erilaisia tapahtumia. Kuvat: Vantaa-Seura, Leena Mulari, Anne Pihlajaniemi, Markku Juhola ja Tauno Rautio.

Tänä vuonna kulttuuriympäristöpäivien tapahtumien järjestämiseen vaikutti koronaepidemia ja sen tuomat rajoitukset. Tapahtumajärjestäjät ottivat poikkeuksellisen tilanteen hienosti huomioon ja järjestivät kiinnostavia, turvallisia ja onnistuneita tapahtumia, yhteensä lähes 200 tapahtumaa, yli 300 kohteessa.

Kulttuuriperintöä ja -ympäristöä on esitelty tänä vuonna verkkonäyttelyin, omatoimitapahtumin, kampanjoin ja myös turvallisissa pienissä lähitapahtumissa. Suosittu Karhufestivaali järjestettiin Ilomantsissa rajatulla yleisöllä ja verkkolähetyksinä, Helsingan keskiaikapäivä Vantaalla puolestaan muutettiin kokonaan verkkotapahtumaksi. Kallion kävelyfestivaali kehitti lukuisia omatoimikävelyitä Helsingin Kallioon ja Opi museossa -viikko lokakuussa esittelee erityisesti museoiden digisisältöjä.

Toivomme palautetta järjestäjiltä

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien Suomen työryhmä kiittää kaikkia tapahtumajärjestäjiä hienosti toteutetuista tapahtumista ja pyytää nyt palautetta – palaute on erittäin arvokasta tulevia kulttuuriympäristöpäiviä suunniteltaessa. Palautetta voi antaa sähköisen lomakkeen kautta: https://webropol.com/s/EHD2020

Palautetta kerätään 18.10. saakka. Loppuvuonna tapahtumansa järjestävät voivat antaa palautteen myöhemmin. Myös tapahtumansa perumaan joutuneet voivat vastata palautekyselyyn.

Palautteen lisäksi toivomme valokuvia tapahtumista. Kuvia voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen erp@kotiseutuliitto.fi. Valokuvia käytetään kulttuuriympäristöpäivien viestinnässä.

Ensi vuonna viedään kulttuuriperintöä kaikille

Vuonna 2021 Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä vietetään Suomessa teemalla Rajaton ja avoin. Teemalla tuodaan esille kulttuuriperinnön saavutettavuutta, ja ylitetään monenlaisia rajoja kulttuuriperinnön puolesta.

Teemaviikkoa vietetään ensi vuonna totuttuun tapaan syyskuun alussa, 6.–12.9.2021. Tapahtumia kulttuuriympäristöpäiville voi järjestää myös muina ajankohtina ja yleisesti kulttuuriympäristöä esitellen. Tapahtumien lisäksi myös erilaiset kampanjat, verkkokokonaisuudet ja muut teot kulttuuriympäristön puolesta ovat tervetulleita mukaan.

Kulttuuriympäristöpäiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoidaan Suomen Kotiseutuliitossa yhteistyössä Museoviraston, Opetushallituksen, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran ja ympäristöministeriön kanssa.