Onko hallussanne limisaumaveneisiin liittyvää aineistoa?

16.5.2024 Uutinen
Piirustus kirkkoruuhesta. Kuva: Berndt J. Schauman, Svenska litteratursällskapet i Finland -järjestön arkisto. Sls.finna.fi.

Onko kokoelmissanne limisaumaveneiden piirustuksia, limisaumaveneitä tai muita limisaumaveneiden rakentamiseen liittyviä aineistoja? Forum Marinum pyytää yhteydenottojanne mielellään toukokuun aikana.

Limisaumainen puuvene on erityinen pohjoismainen venetyyppi ja niitä on rakennettu myös Suomessa satojen vuosien ajan. Pohjoismainen limisaumaveneperinne lisättiin vuonna 2021 Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon.

Forum Marinumissa on käynnissä OKM:n rahoittama, limisaumaveneperinnettä ja -aineistoja kartoittava LIMI-hanke, jonka yhteydessä on tarkoitus digitoida limisaumaveneiden piirustuksia ja muita limisaumaveneiden rakentamiseen liittyviä dokumentteja sekä tuoda niitä laajan yleisön saavutettavaksi muun muassa Finna-palvelun kautta.

Hankkeen ensisijainen tavoite on limisaumaveneperinteeseen liittyvän aineiston säilymisen turvaaminen, minkä lisäksi hanke tuottaa myös arvokasta tietoa ammattimaisille veneenveistäjille, harrastajille, tutkijoille ja alan oppilaitoksille.

Forum Marinum toivoo, että tiedustelua välitetään mahdollisimman laajasti aihealueeseen liittyville ei-ammatillisille paikallismuseoille, -arkistoille ja kokoelmille.

Aineistot ja lisätietoja hausta:

Liisa Saarinen
Projektitutkija, LIMI-hanke
etunimi.sukunimi @forum-marinum.fi

Lisää tietoa Unescon listauksen merkityksestä:

www.museovirasto.fi/fi/ajankohtaista/pohjoismainen-limisaumaveneperinne-unescon-luetteloon