Neuvontaa seurantalojen korjaamiseen Tuusulan Puutalokarnevaaleilla

17.6.2019 Uutinen
Seurantalot ovat esimerkiksi suosittuja juhlapaikkoja. Kuvat: Tuomas Uusheimo.

Suomen Kotiseutuliiton seurantaloasiantuntijat ovat mukana Trähus Karnevalen eli Puutalokarnevaali-tapahtumassa Tuusulassa 11. elokuuta kertomassa seurantaloista ja niiden korjaamisesta. Karnevaali on osa Tuusulan Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelmaa.

Seurantalot ovat monenlaisten yhdistysten kokoontumistiloikseen rakentamia taloja. Suomessa on yli 2000 seurantaloa, joissa järjestetään monipuolista toimintaa. Suomen Kotiseutuliitto myöntää seurantaloille korjausavustuksia ja neuvoo niiden korjaamisessa.

Kotiseutuliiton rakennustutkija, arkkitehti Lasse Majuri on Puutalokarnevaalissa koko päivän klo 10-17 paikalla seurantalojen omalla pisteellä kertomassa talojen historiasta, arkkitehtuurista, korjaamisesta ja korjausrahoituksesta.

Hankesihteeri-tiedottaja Johanna Heikkilä on samoin klo 10-17 paikalla kertomassa seurantalojen korjausavustuksista ja neuvomassa niiden hakemisesta.

Seurantalojen korjausavustus on harkinnanvarainen valtionavustus, jonka jakamisesta Suomen Kotiseutuliitto huolehtii opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta. Hakuaika on syyskuussa, ja vuosittain jaetaan noin 1,7 miljoonaa euroa korjausavustuksia. Kotiseutuliitto myös neuvoo seurantaloja hoitavia tahoja talojen hyvässä ja kestävässä korjaamisessa.

Puutalokarnevaali on kaikille puurakentamisesta, vanhojen talojen kunnostamisesta sekä terveellisestä asumisesta kiinnostuneille suunnattu maksuton tapahtuma Krapihovin pihapiirissä ja Krapin Pajalla Tuusulassa.

Tule juttelemaan seurantaloista ja kysymään niiden korjaamisesta Tuusulan Puutalokarnevaaliin!

Lue lisää seurantaloista ja niiden korjaamisesta: Seurantalot.fi
Tutustu Puutalokarnevaalin ohjelmaan: https://trahus.fi/puutalokarnevaali/