Mistä tiedän, että tiedän? – Tule keskustelemaan

13.8.2024 Uutinen

Suomen Kotiseutuliitto on Mestarit & kisällit-hengessä mukana syyskuussa järjestettävillä Hyvin sanottu -keskustelufestivaaleilla. Keskustelumme otsikkona on Mistä tiedän, että tiedän?

Keskustelu tuo yhteen nuoria ja ikäihmisiä kerryttämään ylisukupolvista ymmärrystä tiedosta, tiedon etsimisestä, tietämisen tavoista, luotettavan tiedon lähteistä, arvioinnista ja rajoista. Keskustelijat pohtivat yhdessä, mitä tieto on ja miten luotettava tieto (tai toisaalta roskapuhe) tunnistetaan. Toivomme kohtaamisen myös nostavan esiin aiheita, joista eri-ikäiset ihmiset kaipaavat juuri nyt lisää tietoa.

Haemme tilaisuuteemme mukaan keskustelijoita, sekä ikäihmisiä että noin 15–20-vuotiaita nuoria. Jos pidät keskustelusta, uskallat esittää ja perustella omia mielipiteitäsi, olet hakemamme henkilö. Ennakkotietoa aiheesta ei vaadita, ainoastaan intoa keskusteluun. Kiinnostuitko tai tiedätkö jonkun, joka sopisi keskustelijaksi? Ehdotuksia ottaa vastaan Kotiseutuliitossa Riina Koivisto, riina.koivisto@kotiseutuliitto.fi.

Keskustelua ohjaa fasilitaattorina Suomen tiedekeskukset ry:n pääsihteeri Johanna Enqvist. Keskustelu kirjataan ylös ja se käydään Erätauko-menetelmällä. Keskusteluosion järjestää Suomen tiedekeskukset ry, Suomen Kotiseutuliitto ja Tiedekeskus Heureka. Keskustelu on osa Suomen Kotiseutuliiton 75-vuotisjuhlavuoden ohjelmistoa sekä Mestarit & kisällit -hanketta.

Hyvin sanottu -keskustelufestivaali järjestetään Lahdessa Sibeliustalolla 27.–28.9.2024. Festivaalin järjestäjinä ovat YLE ja Erätaukosäätiö. Festivaalin tarkoituksena on tarjota mahdollisuuksia yhteiseen, rakentavaan keskusteluun sekä lisätä osallistumisrohkeutta yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Tutustu keskustelufestivaalin ohjelmaan.