Ministeri Saarikko: “hyvä yhteiskunta on yhdessä tekemistä, vuorovaikutusta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta. Tätä kaikkea on Suomen Kotiseutuliitto omalla toiminnallaan edistänyt ja mahdollistanut”

8.8.2019 Uutinen
Annika Saarikko. Kuva: Kimmo Brandt / Compic / Eduskunta

Kulttuurin suurtapahtuma Valtakunnalliset kotiseutupäivät avattiin tänään torstaina 8. elokuuta Hyrylän lakkautetun varuskunnan alueella Rykmentinpuistossa Tuusulassa. Päiviä vietetään Tuusulassa 8.–11. elokuuta teemaotsikolla Kulttuuri liikuttaa.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko lähetti Hyrylän lakkautetulla varuskunta-alueella Rykmentinpuistossa järjestettyihin Valtakunnallisten kotiseutupäivien avajaisiin torstaina tervehdyksensä 70-vuotta täyttävälle Kotiseutuliitolle.

”Kuten tuore hallitusohjelma linjaa, maamme kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoiminta pohjautuu jatkossakin vahvaan ja elinvoimaiseen kansalaisyhteiskuntaan. Tässä Suomen Kotiseutuliitolla ja sen jäsenjärjestöillä on merkittävä rooli”, Saarikko toteaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö pitää Suomen Kotiseutuliiton työtä merkittävänä.

”Ministeriö on jo pitkään tukenut liiton toimintaa. Ministeriö on näin osaltaan mahdollistanut liiton toiminnan vakiintumisen ja kehittymisen. Suomen Kotiseutuliitto vastaa vuosittain myös valtionavustusten jakamisesta seurantalojen korjausavustuksiin. Historiatietoisuuden lisäksi liiton katse on suuntautunut vahvasti myös tulevaisuuteen: miten kotiseututyö muuttuu kaupungistumisen myötä, miten siitä hyötyisivät kaikki, niin lapset kuin ikääntyneetkin, kanta- ja uussuomalaiset. Tavoitteena on, että paikallinen kulttuuriperintö pysyy elävänä jatkossakin”, hän toteaa.

”Kulttuuri on sekä voimavara että mahdollisuus. Se saa ihmiset liikkeelle, esimerkiksi vaalimaan yhteisiä tiloja, maisemia tai perinteitä, tutustumaan uusiin paikkoihin, ihmisiin ja tarinoihin. Tämä kaikki vahvistaa demokratiaa, sitoo ihmisiä yhteen ja lisää hyvinvointia”, Saarikko jatkaa.

”Hallitusohjelman sanoin hyvä yhteiskunta on yhdessä tekemistä, vuorovaikutusta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta. Tätä kaikkea on Suomen Kotiseutuliitto omalla toiminnallaan edistänyt ja mahdollistanut. Liiton toiminnan ydin on paremman elämän edistäminen kaikille iästä ja syntyperästä riippumatta. Pienistä paikallisista tavoista ja perinteistä kasvaa maakunnallinen, seudullinen ja lopulta valtakunnallinen, meille ominainen kulttuurien kirjo”, hän toteaa.

Päivien ohjelma on osoitteessa www.kotiseutuliitto.fi/kotiseutupaivat2019