Mikkeli-palkinto kotiseutuaktiivi Pia Puntaselle

27.9.2018 Uutinen
Pia Puntanen oli aktiivinen Mikkelin Valtakunnallisten kotiseutupäivien järjestelyissä vuonna 2012.

Yhtenä palkintoperusteena aktiivisuus kotiseututoiminnassa

Kotiseutuliiton aktiiviselle hallituksen jäsenelle, historiantutkija Pia Puntaselle on myönnetty vuoden 2018 Mikkeli-palkinto.

Pia Puntanen on ollut Suomen Kotiseutuliiton hallituksen jäsen vuoden 2013 alusta lähtien. Hän on ollut monen vuoden ajan mm.  Vuoden kotiseututeko -raadin puheenjohtaja. Tällä hetkellä hän on liiton kaupunkijaoston jäsen ja Kotiseutu-vuosikirjan toimituskunnan jäsen.  Aktiivisuus Kotiseutuliiton toiminnassa ja paikallisessa kotiseututoiminnassa olivat yksi Puntasen Mikkeli-palkinnon perusteista. Pia Puntanen on ollut laatimassa muun muassa Mikkelin seudun kulttuuriperintöohjelmaa ja siihen liittyneitä julkaisuja sekä kirjoittanut useita alueen yritysten, kuntien ja maakunnan historiikkeja. Puntanen toimi projektipäällikkönä Sodan ja rauhan keskus Muistin perustamista valmistelleissa esiselvityshankkeissa. Meriittilistaan voidaan Puntasen kohdalla liittää myös tulevana viikonvaihteena toista kertaa järjestettävä Mikkelin sotakirjallisuustapahtuma.

Mikkeli-palkinnon perusteena on aktiivinen toiminta jollakin taiteen alalla, saavutettu erinomainen taso tai taiteellisella toiminnalla kaupungille tuotettu valtakunnallinen julkisuus. Saajan edellytetään tehneen kaupunkia tunnetuksi kulttuurin avulla tai toimineen merkittävällä tavalla kaupungin kulttuurielämän hyväksi. Mikkeli-palkintoa on myönnetty vuodesta 1981 alkaen, nyt myönnetty palkinto on järjestyksessään kolmaskymmeneskahdeksas.

Palkinto luovutetaan  sunnuntaina 30.9. kello 15  Mikkeli-seuran järjestämässä mikkelinpäivän tapahtumassa Elomaan talolla (Pirttiniemenkatu 21).