Mestarit & kisällit -hanke palkittiin Euroopan kulttuuriperintöpalkinnolla Prahassa – juhlan tallenne yhä katsottavissa

30.9.2022 Uutinen

Euroopan kulttuuriperintöpalkintojen voittajat, Suomen Kotiseutuliiton Mestarit & kisällit -hanke mukaan luettuna, palkittiin European Cultural Heritage Summit 2022 -tapahtumassa. Prahan valtionoopperassa järjestetty hulppea palkintojuhla oli yksi 25.–27. syyskuuta pidetyn kokoontumisen päätapahtumista.

Mestarit & kisällit -toimintamalli sai palkinnon koulutuksen ja taitojen sarjassa (Education, training and skills). Palkintotilaisuudessa esiteltiin kaikki 30 voittoisaa hanketta 18 eri Euroopan maasta ja jaettiin kunniakirjat. Jo voittaneiden joukosta valittiin Grand Prix -palkintojen saajat sekä julistettiin yleisöpalkinnon voittaja.

Suomesta palkinnon sai Kotiseutuliiton lisäksi Suomen kansallismuseo ja Saamelaismuseo Siida vuonna 2021 tehdystä kulttuuriperinnön palauttamisesta eli repatriaatiosta.

Palkinnot luovutti innovaatio-, tutkimus-, kulttuuri-, koulutus- ja nuorisoasioista vastaava komissaari Mariya Gabriel, Europa Nostran pääjohtajan Hermann Parzingerin ja Tšekin tasavallan varakulttuuriministeri Ondřej Chrástin.

Kymmenen tuhannen euron arvoiset Grand Prix -palkinnot jaettiin viidessä eri kategoriassa. Yleisöpalkinto meni odotetusti Ukrainaan hankkeelle World Vyshyvanka Day. Kyseessä on vuosittainen, kansainvälinen tapahtuma, jolla autetaan säilyttämään ukrainalainen kirjailtu paita (vyshyvanka) tärkeänä osana ukrainalaista kansanperintöä.

Tallenteella mukaan tunnelmaan

Palkintojuhlan korkeatasoinen tallenne on katsottavissa osoitteessa https://vimeo.com/event/2307091. Tallenteen myötä pääset mukaan juhlaviin tunnelmiin, näet hankkeiden esittelyt ja kuulet puheet, joissa otettiin kantaa muun muassa Ukrainan puolesta.

Tapahtuman järjestivät Europa Nostra ja Europa Nostran Tšekin edustusto yhteistyössä kulttuuriministeriön kanssa. Tilaisuus oli myös osa EU:n puheenjohtajavaltion Tšekin virallista ohjelmaa, Euroopan nuorison teemavuotta 2022 ja uutta eurooppalaista Bauhaus-aloitetta. Tukijana toimi myös Euroopan Unionin Luova Eurooppa -ohjelma.

Tiedote palkintojuhlasta ja Grand Prix -voittajat Europa Nostran sivuilla https://www.europanostra.org/european-commission-and-europa-nostra-announce-europe-top-heritage-award-winners-2022/

Kuvia palkintojuhlasta Europa Nostran flickr-sivustolla: https://www.flickr.com/photos/europanostra/albums/72177720302047483