Mestarit ja kisällit -toimintaan haetaan uusia ryhmiä – tervetuloa inspiraatiotilaisuuteen 27.9.

2.9.2021 Uutinen

Mestarit ja kisällit toiminta jatkuu ja haemme joukkoomme uusia toimintaryhmiä! Inspiraatiopäivässä 27.9. jaetaan tietoa toiminnasta sekä tarjolla olevasta toimintarahasta.

Mestarit ja kisällit -toiminnan perusajatus on mitä kutkuttavin: kuka vain ja minkä ikäinen tahansa voi olla mestari tai kisälli. Kaikki voivat oppia uutta toinen toisiltaan. Tarkoitus on saada lapsia, nuoria ja ikäihmisiä kohtaamaan ja oppimaan yhteisen toiminnan, perinteiden ja kulttuurin äärellä.

Monessa yhteisössä harjoitetaan jo valmiiksi toimintaa, joka sopii Mestarit ja kisällit -ideologiaan. Tai toiminta voisi olla pienellä muutoksella muunnettavissa osaksi Mestarit ja kisällit -toimintaa. Jossain toiminta on saatettu jo aloittaa, mutta se on keskeytynyt koronan  myötä. Aivan uuttakin toimintaa saa keksiä!

Inspiraatiopäivässä kerromme toiminnan taustoista ja tavoitteista ja kuulet esimerkkejä muiden tavoista toimia. Kerromme lisää myös toimintarahan hakemisesta. Toivotamme kaikki kiinnostuneet lämpimästi tervetulleiksi inspiraatiotilaisuuteen ma 27.9. klo 16–18! Tilaisuus järjestetään etänä Teams-alustalla. Ilmoittautumiset koordinaattorille: riina.koivisto@kotiseutuliitto.fi pe 24.9. mennessä.

Mestarit ja kisällit -toiminnan tausta

Toiminnassa asiantuntijuus on vastavuoroista ja eri sukupolvien edustajilla on mahdollisuus toimia milloin paikallisuudesta, kulttuurista ja perinteistä opettaen, milloin oppien.

Hankkeen ensimmäinen osio toteutettiin vuosina 2018–2020 ja nyt toimintaa jatketaan opetus- ja kulttuuriministeriön tukemana.

Hankkeessa kehitettävät uudet toimintaideat ja esimerkit jäävät käyttöön kaikille Kotiseutuliiton jäsenyhteisöille. Ne auttavat toiminnan vakiinnuttamisessa ja osaltaan tekevät Mestarit & kisällit  -toiminnasta entistä saavutettavampaa kaikkialla Suomessa, kaikenlaisten osallistujien parissa.

Suomen Kotiseutuliitto hallinnoi hanketta ja sen jäsenyhteisöt toteuttavat toimintaa. Lisätietoja antaa Mestarit ja kisällit -toiminnan koordinaattori Riina Koivisto, riina.koivisto@kotiseutuliitto.fi.

Hankkeen sivut: www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/hankkeet/mestarit-ja-kisallit

Lisätietoa vuosina 2018–2020 toteutetusta toiminnasta: Mestarit ja kisällit 2018-2020.