Marianne Heikkilä valitsee Vuoden kotiseututeoksen

4.5.2015 Tiedote

Marttaliiton toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä valitsee Vuoden kotiseututeoksen 2015. Palkinto kannustaa kotiseutukirjojen tekijöitä ja tuo näkyvyyttä hyvälle kotiseutukirjallisuudelle.

Marianne Heikkilä. Kuva: Antti Vettenranta.

– Haluan edistää ja kehittää tärkeää kotiseututyötä, aineetonta kulttuuriperintöä sekä paikallista kulttuuria ja maakunnallisia asioita. Lisäksi haluan uudistaa kotiseuturakkauden ja arvostuksen uudenlaista ymmärrystä, Marianne Heikkilä perustelee lupautumistaan Vuoden kotiseututeoksen valitsijaksi.

– Kirjat ovat toinen kotini ja luen monipuolista kirjallisuutta romaaneista elämäkertoihin, novelleista runoihin, historiikeista tietokirjoihin. Hyvä kirjallisuus vie mennessään toiseen todellisuuteen, josta palattua on aina muuttunut ihmisenä.

Heikkilä valitsee Vuoden kotiseututeoksen Suomen Kotiseutuliiton nimittämän palkintoraadin valikoimista finalisteista. Raatiin kuuluvat tietokirjailija Harri Turunen, kotiseutututkija Jouko Hannu, ministeri Raimo Sailas ja toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, joka toimii myös raadin puheenjohtajana.

Finalistit valitaan vertailemalla ehdolla olevien teosten ulkoasua, kuvatarjontaa, taittoa, viimeistelyä, tekstien loogisuutta sekä miten sisältöaines on valittu ja toimitettu. Valintaan vaikuttaa myös tarjotun tiedon yleistettävyys sekä se, miten sisältö sijoitetaan laajempiin kokonaisuuksiin. Kotiseutukirjoille on tyypillistä, että niiden lähtökohtana on paikkakunta, kaupunginosa tai kylä. Ne kertovat seudun historiasta, kulttuuriympäristöstä sekä sukujen tarinoita.

Kilpailuun osallistuvat kirjat ja ehdotuslomakkeet tulee toimittaa Suomen Kotiseutuliiton toimistoon 1. elokuuta mennessä. Vuoden kotiseututeos julkistetaan Turun kansainvälisillä Kirjamessuilla lokakuussa.

Ehdotuslomakkeen voi tulostaa sivulta:

Lisätietoja:

Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo