Mari Leppänen valitsee Vuoden kotiseututeoksen 2024

14.12.2023 Uutinen
Mari leppänen nojaa käteensä ja katsoo kaukaisuuteen.
Mari Leppänen. Kuva Jussi Vierimaa.

Vuoden kotiseututeos -kilpailu on avattu. Kilpailuun voi lähettää ehdotuksia täyttämällä sähköisen lomakkeen Kotiseutuliiton nettisivuilla kotiseutuliitto.fi maaliskuun loppuun mennessä. Voittajateos julkistetaan perinteisesti Turun kirjamessuilla lokakuun alussa.

Vuoden kotiseututeoksen valitsee vuonna 2024 Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen. Leppänen on ensimmäiseltä koulutukseltaan kulttuurintutkija, ja paikalliskulttuuri on hänelle sitä kautta läheinen asia. Seurakuntien ja kotiseutuyhdistysten työssä on monia yhtymäkohtia.  Paikallinen identiteetti, yhdessä tekeminen ja kulttuuriperintö ovat isossa roolissa seurakuntien toiminnassa, aivan kuten kotiseututoiminnassa. Piispa elää ja työskentelee keskellä merkittävää aineellista ja aineetonta kulttuuriperintöä.

Mari Leppänen toteaa, että uskonto ja kulttuuri usein lomittuvat ja niitä on vaikea erottaa toisistaan.

”Olen kiinnostunut ihmisistä ja heidän tarinoistaan sekä miten he sanoittavat omaa juuristoaan ja paikkaansa tässä maailmassa. Sitä kautta olen tutustunut myös kotiseutuun liittyvään kirjallisuuteen”, piispa kertoo.

Leppänen on kotoisin Helsingin Käpylästä, ja hän asuu Liedon Littoisissa, joka on verkatehtaan ympärille rakentunut teollisuusyhteisö Varsinais-Suomessa. Hänellä on vahva suhde myös Pohjois-Savoon ja siellä Lapinlahteen sekä Iisalmeen.

Viime vuonna Leppänen sai tehtäväkseen valita kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajan. Voittajaksi hän valitsi Iida Rauman teoksen Hävitys, joka on vahvasti Turun historiasta kertova kotiseutukirja, vaikka kirjan keskeisin teema on kouluväkivalta.

Vuoden kotiseututeoksen palkitsemisella kannustetaan kotiseutukirjojen tekijöitä ja tuodaan näkyvyyttä kotiseutukirjallisuudelle.

Palkintoraati valitsee Vuoden kotiseututeos -finalistit vertailemalla ehdolla olevien teosten sisältöä ja erityisesti tehtyjen valintojen loogisuutta ja tekstin toimitusta sekä kirjan ulkoasua, kuvia, taittoa ja viimeistelyä. Valintaan vaikuttaa myös tarjotun tiedon yleistettävyys sekä se, onko teoksessa vertailutietoa ja kontekstimateriaalia, jolla sisältö sijoitetaan laajempiin kokonaisuuksiin.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maan suurimmista kansalaisjärjestöistä. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurin monimuotoisuutta ja kulttuuriperintöä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Liiton jäsenistöön kuuluu noin 750 kotiseutu-, kaupunginosa- ja muuta yhdistystä, yli sata kuntaa ja maakuntien liitot. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista.

Juuri ilmestyneessä Kotiseutupostissa on Mari Leppäsen haastattelu. Lehti on vapaasti luettavissa osoitteessa www.kotiseutuposti.fi

Vuoden kotiseututeos -kilpailu:

www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot-ja-kilpailut/vuoden-kotiseututeos

Vuoden kotiseututeos -ehdotuslomake: bit.ly/vuodenkotiseututeos

Ehdokaskirja pyritään esittelemään vuosittain Kotiseutuliiton Kirjamakasiinissa www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/kirjamakasiini

Turun kirjamessut: www.kirjamessut.fi/info