Mäntyharjun Iso-Pappila Savo-Karjalan paikallismuseokilpailun voittoon

14.6.2013 Tiedote

Iso-Pappilan museoalue Mäntyharjulta on valittu vuoden 2013 Savo-Karjalan paikallismuseoksi. Kunniamaininnan kilpailussa saivat Riuttalan talonpoikaismuseo (Kuopion kaupungin Karttulan kylä/Pohjois-Savo), Mooses Putron kotimuseo (Taipalsaari/Etelä-Karjala) ja Kolin kotiseutumuseo (Pohjois-Karjala).

Tämänvuotisen paikallismuseokilpailun teemana oli markkinointi. Kilpailussa etsittiin paikallismuseota, joka tuo aktiivisesti itseään yleisön tietoisuuteen, ja joka järjestää museoyleisölle muutakin oheistoimintaa kuin pelkän näyttelyn.

Kilpailu on tarkoitettu ei-ammatillisesti hoidetuille paikallismuseoille, joita ovat mm. kotiseutuyhdistysten harrastajavoimin ylläpitämät museot.

Suomen Kotiseutuliiton raati perusteli valintansa seuraavasti:

”Mäntyharjun museo näkyy ja kuuluu luonnollisesti perinteisissä medioissa kuten paikallislehdessä ja alueradiossa. Museo esittäytyy internetissä sekä Mäntyharjun kunnan että Etelä-Savon maakuntamuseon kotisivuilla ja se käyttää myös muita kustannustehokkaita nykymedioita kuten blogia (mantyharjunmuseo.blogspot.fi), Facebook-sivuja (www.facebook.com/Mantyharjunmuseo) ja mobiilisovellushakua (www.ifind.fi).

Markkinoinnista on hyötyä vain kun museolla on tarjontaa ja kun se on saavutettavissa. Iso-Pappilan museoalueella on kesäkaudella neljä erikoisnäyttelyä ja muutamia tapahtumia, joista ensimmäisenä on ohjelmaltaan monipuolinen koko perheen museon päivä (16.6.).

Museoalueen kesäaikainen saavutettavuus on erinomainen koska museo on juhannuspäiviä lukuun ottamatta avoinna 10.6.–11.8. joka päivä 11.00–17.00.

Museon pääsylippukäytäntö on esimerkillinen ja innovatiivinen: alle 18-vuotiailla on vapaa pääsy museon, minkä lisäksi on keksitty paikkakuntalaislippu. Käytäntö tarkoittaa sitä, että paikkakuntalaiset ja kesäasukkaat saavat ensi kertaa pääsylipun ostaessaan mukaansa paikkakuntalaislipun, jolla he pääsevät museoon koko kesän.”

Savo-Karjalan paikallismuseo -kilpailu järjestettiin nyt neljättä kertaa sivutoimisesti hoidettujen paikallismuseoiden kesken neljän maakunnan alueella. Vuonna 2010 teemana oli nuoret ja museo, ja palkinnon sai Liperin maatalousmuseo Pohjois-Karjalasta. Vuonna 2011 teemana oli hyvin hoidettu museoympäristö, ja palkinto meni Suomen Asutusmuseolle, Pohjois-Savon Lapinlahdelle. Viime vuonna teemana oli suunnitelmallinen museotyö ja voittajaksi tuli Pattoin perintötalo Juvalta Etelä-Savosta.

Ehdollepanon Savo-Karjalan paikallismuseo 2013 -kilpailuun suorittivat Kuopion kulttuurihistoriallinen museo, Pohjois-Karjalan museo Joensuusta, Etelä-Karjalan museo Lappeenrannasta ja Savonlinnan maakuntamuseo.

Savo-Karjalan paikallismuseokilpailun teemana vuonna 2014 on vaihtuva näyttely.

Mäntyharjun Iso-Pappilan museoalue

Tiedustelut:
Mäntyharjun kunta/Mäntyharjun museo, kulttuurisihteeri Anu Yli-Pyky 0400 797 944, etunimi.sukunimi @mantyharju.fi

Savonlinnan maakuntamuseo, maakuntamuseotutkija Jorma Hytönen, 044 417 4463, etunimi.sukunimi @savonlinna.fi