Maakuntien kotiseututoimijat ja Kotiseutuliitto kokoontuvat tänä keväänä etäyhteyksin

12.2.2021 Uutinen

Kotiseutuliiton ja maakuntaliittojen maakuntakierros kokoaa kotiseututoimijat jälleen yhteen. Tänä keväänä tavataan etäyhteyksien avulla. 11 maakunnallisessa kokouksessa keskustellaan ajankohtaisista asioista ja valitaan kunkin maakunnan ehdokas Kotiseutuliiton valtuustoon.

Maakuntien liitot ovat Kotiseutuliiton jäseniä ja tärkeitä yhteistyökumppaneita alueellisessa kotiseututyössä. Maakunnallisissa kokouksissa käsitelläänkin laajasti maakunnan kulttuurikuulumisia. Lisäksi esillä ovat Kotiseutuliiton ajankohtaiset asiat ja hankkeet.

Alueelliset vastuumuseot esittäytyvät

Usean kokouksen ohjelmassa on mukana tervehdys ja kuulumiset alueelliselta vastuumuseolta. Monessa maakunnassa aloitti vuoden 2020 alusta lukuisa joukko uusia museo- ja kulttuuriympäristöalan ammattilaisia – korjausrakentamisneuvojia, restauroinnin asiantuntijoita, alueellisen museotyön tutkijoita ja arkeologeja. Vastuumuseoiden ja kotiseututoiminnan yhteistyömahdollisuuksista on tärkeää kuulla lisää.

11 kertaa tervetuloa!

Tilaisuuksien tavoitteena on kohdata ja kohtauttaa maakunnan kotiseutu-, kulttuuri- ja museoväkeä ja kuulla Kotiseutuliiton jäsenistöä. Samalla liitto selvittää yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa, mihin kotiseututyö suuntautuu tässä ajassa kussakin maakunnassa. Myös yhdistysten kuulumisten vaihto ja vertaistuki on tilaisuuksien tärkeä tarkoitus. Kotiseutuliitosta tilaisuuksiin osallistuvat toiminnanjohtaja ja järjestöpäällikkö, mahdollisesti hallituksen edustajia sekä kunkin maakunnan valtuustoedustajat.

Kutsut sähköpostitse jäsenyhteisöille

Kutsu ja ohjelma lähetetään hyvissä ajoin ennen kokousta kunkin maakunnan jäsenyhteisöille sähköpostitse.

Maakunnalliset kotiseututoimijoiden kokoukset 1.3.-26.4.2021 klo 16–18, jos ei kutsussa toisin mainita.

• Etelä-Pohjanmaa 1.3.
  • Etelä-Savo 31.3.
  • Lappi 17.3.
  • Kainuu 14.4. (klo 15–17)