Kulttuuriympäristöpäivien tapahtumille ja Europa Nostra -palkituille uusi hankehaku – ohjeillamme pääset mukaan!

20.3.2019 Uutinen

European Heritage Stories -hankehaku kutsuu Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumajärjestäjiä ja Europa Nostra -palkittuja kertomaan tarinoita ja hakemaan rahoitusta. Hakuaika päättyy 18.4.2019.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumajärjestäjät ja Europa Nostra -palkinnon voittaneet kohteet ympäri Euroopan voivat kertoa kiinnostavia tarinoita toimintansa kohteista ja taustoista. Tarinoiden lisäksi Euroopan neuvosto jakaa avustuksia tarinoihin liittyviin hankkeisiin. Tarinoiden esille tuomiseen myönnettävillä avustuksella halutaan nostaa esille paikallisia kulttuuriperintötoimijoita ja heidän toimintaansa.

Näin pääsette mukaan

European Heritage Stories -hankehaussa tarinoita voivat kertoa kolmen viime vuoden aikana Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumia järjestäneet tahot sekä Europa Nostra -palkinnon voittaneet kohteet. Kaikki tarinat kerrotaan englannin kielellä.

Jos ette ole vielä järjestäneet Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaan yhtään tapahtumaa, niin ilmoittakaa kulttuuriympäristöä tai -perintöä esittelevä tai käsittelevä tapahtumanne nyt mukaan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaan, niin voitte hakea avustusta ensi vuonna!

Hakijat voivat ilmoittaa mukaan enintään kolme tarinaa, joista yhdelle voi ehdottaa rahoitettavaa hanketta. Euroopan neuvosto myöntää kaikista Euroopan maista tulleille tarinoille ja niitä esiin tuoville hankkeille jopa 10 000 euron avustuksia. Tarinoita voi ilmoittaa mukaan myös ilman avustusta tavoittelevaa hankeideaa. Täytä hakemus englanniksi ja kerro tarina European Heritage Days -ohjelman kansainvälisillä verkkosivuilla 18.4.2019 mennessä.

Täydelliset ohjeet englanniksi löytyvät verkosta sivulta: www.europeanheritagedays.com/Story.
Suomenkielinen tiivistelmä European Heritage Stories -hakuohjeista (word-tiedosto)

Jos haet tarinallesi myös avustusta huhtikuussa päättyvässä alustavassa haussa ja pääset jatkoon, sinun tulee lähettää yksityiskohtaisempi budjetti ja hakemus hankkeesta 21.6.2019 mennessä. Myönnetyistä avustuksista ilmoitetaan 21.8.2019 mennessä.

Mukaan ilmoitetut tarinat ja hankkeet saavat runsaasti näkyvyyttä Euroopan neuvoston kansainvälisellä verkkosivulla www.europeanheritagedays.com ja sosiaalisen median kanavissa, joten ilmoittautukaa ihmeessä mukaan! Loistotilaisuus myös hakea avustusta omille kulttuuriperintöhankkeille.

European Heritage Stories -hankehaku on osa European Heritage Days -ohjelmaa, joka tunnetaan Suomessa nimellä Euroopan kulttuuriympäristöpäivät. Tänä vuonna Suomessa juhlitaan kulttuuriympäristöpäiviä sadoin tapahtumin teemalla Viihteen ja taiteen tiloissa ja vietetään kulttuuriympäristön teemaviikkoa 2.-8.9.2019.

Lisätietoja Euroopan kulttuuriympäristöpäivistä Suomessa:

• Jonina Vaahtolammi, suunnittelija, Suomen kotiseutuliitto, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi, puh. 09 612 63229
  • Liisa Lohtander, järjestöpäällikkö, Suomen kotiseutuliitto, liisa.lohtander@kotiseutuliitto.fi, puh. 045 1509 109
  • www.kulttuuriymparistopaivat.fi

Lisätietoja avustushausta (englanniksi): Itana Prljevic, Council of Europe, itana.prljevic@coe.int, www.europeanheritagedays.com/Story.