Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun voitto Pääskytien kouluun Porvooseen

11.12.2014 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto ja Euroopan kulttuuriympäristöpäivien työryhmä tiedottavat

Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun voitto Pääskytien kouluun Porvooseen – oppilaat herättivät henkiin Gammelbackan tuhoutuneen kartanon

Toista kertaa järjestetyn valtakunnallisen Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun voitto meni Porvoon Pääskytien koulun 9. luokan oppilaille. Kilpailussa lapset ja nuoret ideoivat oman lähiympäristönsä näkymättömän kohteen näkyväksi. Voittajaryhmä toteutti ja dokumentoi näyttelyn jo tuhoutuneesta Gammelbackan kartanosta.

Raadin mukaan Pääskytien koulun oppilaiden kilpailutyö oli tiedollisesti vakuuttava, ja siinä oli ansiokkaasti etsitty näkymätöntä ja tuotu se esille laajalle joukolle ihmisiä. Toteutus oli yhdistelmä mobiilisovellusta, valokuvausta, videota sekä historiallisia lähteitä kartanon tulipalosta. Myös paikallinen media oli saatu kiinnostumaan hankkeesta. Tehtävän kruunasi kuvien ja kertomusten kokoaminen näyttelyksi lähikirjastoon ja koko projektin dokumentoiminen videolle.

”Olimme jo ehtineet etsiä hylättyjä paikkoja tietokoneilla istuen. Sitten kuin tilauksesta löytyi mainio Porvoon kansallisen kaupunkipuiston reitti, jonka varrelle oli koottu historiallisia koordinaatteja. GPS-signaalia hyväksikäyttäen alkoivat muinaisen Gammelbackan kadonneet paikat löytyä”, kerrotaan kilpailutyön kuvauksessa.

Työn toteuttaneet oppilaat Iiris Kosamo, Kasper Uusitalo, Väinö Hotti, Niko Leppänen, Toni Tanttu, Vera Kääriäinen, Henri Ahonen, Aaro Pekkala, Miko Lipponen, Emil Lampinen ja Felix Virtanen palkitaan 500 euron stipendillä. Ryhmän opettajana toimi koulun kuvataiteen lehtori Titta Suvanto.

Kunniamaininnat Seinäjoelle, Siuntioon ja Turkuun

Raati jakoi myös kolme kunniamainintaa. Lisäksi kaikki kilpailuun osallistuneet ryhmät saavat kunniakirjan.

Seinäjoella Isokylän koulun kolmasluokkalaiset ideoivat ja toteuttivat oman kyläkoulunsa pihaa elävöittäneen tapahtumapäivän koulun muille oppilaille. Sympaattinen työ toi hyvin esiin oppilaiden omat ideat ja näkökulman koulunpihan elävöittämiseksi.

Siuntiolaisen Aleksis Kiven koulun kuvataiteen ryhmä järjesti performanssin juhlistamaan Aleksis Kiven 180. syntymäpäivää. Syntymäpäivää vietettiin ensin omassa koulussa, minkä jälkeen juhlat jatkuivat Fanjunkarsin torpassa, jossa Kivi asui ja työskenteli vuosina 1864–1871. Raati kiitti kilpailutyötä hyvän tuulen työksi, jossa oli paljon tunnetta ja iloa. Työssä oli selkeästi suunniteltu ja toteutettu kohdettaan näkyväksi tekevä tapahtuma.

Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion oppilaat tekivät näkyväksi vedenalaisen kulttuuriperinnön ja sen haavoittuvuuden Hiljainen Maisema – Vedenalainen veistospolku -työssään. Veistospolku avattiin kesäkuussa 2014 osana Saaristomeren kansallispuistoa. Kilpailutyössä oli mukana laaja yhteistyöverkosto. Työssä oli käytetty monipuolisesti eri tekniikoita valokuvauksesta 3D-mallinnukseen.

Töiden monipuolisuus ilahdutti raatia

Kilpailuun saapui 24 työtä eri puolilta Suomea. Osallistujat olivat 2-18 -vuotiaita. Kilpailuun saivat osallistua vähintään kahden hengen ryhmät, joiden jäsenet ovat syntyneet vuonna 1996 tai sen jälkeen.

Kilpailun raati oli tyytyväinen kilpailutöiden monipuolisuuteen. Kilpailutöiden esitysmuotoina käytettiin muun muassa valokuvaa, videota, animaatioita ja 3D-mallinnoksia. Työt olivat erittäin korkeatasoisia, viehättäviä ja niiden eteen oli nähty vaivaa. Raatia ilahdutti myös, että kilpailu onnistui tavoitteessaan kannustaa nuoria tutustumaan omaan kotiseutuunsa sekä lähiympäristöönsä.

Kilpailun palkintoraatiin kuuluivat ympäristöministeriön, Museoviraston, opetushallituksen, Suomen Kotiseutuliiton ja Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran edustajat, jotka muodostavat myös Euroopan kulttuuriympäristöpäivien työryhmän.

Kilpailun taustalla Euroopan kulttuuriympäristöpäivät

Kilpailu on osa Euroopan neuvoston ja Euroopan komission yhteistä Euroopan kulttuuriympäristöpäivät -hanketta, jota Suomessa hallinnoi ympäristöministeriö.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät on jokavuotinen tapahtuma, joka kannustaa ihmisiä toimimaan oman kulttuuriympäristönsä ja -perintönsä omaleimaisuuden puolesta ympäri koko Euroopan. Päivät koostuvat erilaisista paikallisista tapahtumista, joiden avulla herätetään keskustelua sekä edistetään paikallisen kulttuuriympäristön tuntemusta ja arvostusta. Tapahtumien pääajankohta on syyskuun toisena viikonloppuna.

Ensi vuoden kulttuuriympäristöpäivien ja kilpailun teemana on teollisuuden ja tekniikan perintö. Kilpailu avataan helmikuussa 2015.

• Kilpailutyöt selattavissa kansainväliselle www.europeanheritagedays.com -verkkosivulla otsikolla ”Cultural Heritage-makers 2014” (hae kartasta Suomi ja klikkaa tähtiä)
• Voittanut työ, Näkymätön Gammelbacka
• Euroopan kulttuuriympäristöpäivät
• Euroopan kulttuuriympäristöpäivien blogi