Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun voitto Nurmijärvelle ja New Yorkiin

25.1.2023 Uutinen

Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun 12–18 -vuotiaiden sarjan voitti Nurmijärven Yhteiskoulun oppilaiden työ “Meidän kuva”.

Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun voittajiksi on valittu New Yorkin Suomi-koulun Lumihevoset -ryhmän ja Nurmijärven yhteiskoulun 7. luokkien oppilaiden työt. Lisäksi kunniamaininnan saivat työt Ruokolahden koulusta ja Otto Kotilaisen koulusta Heinävedeltä.

Kilpailutehtävänä oli tarkastella mitä on eurooppalainen kulttuuriperintö ja huomioida siinä myös kestävä perintö. Kilpailussa lapset ja nuoret kertoivat tarinan videolla tai muulla visuaalisella esityksellä ja sitä täydentävällä tarinalla. Tänä vuonna tuomaristo yllätettiin iloisesti useilla videoilla, joissa esiteltiin karjalanpiirakoiden leipomista.

Voittajatöiden aiheina virpominen ja kuvien merkitys

Kilpailun alle 12-vuotiaiden sarjan voitti New Yorkin Suomi koulun Lumihevoset -ryhmä vauhdikkaalla virpomisvideollaan. Tuomariston hurmanneessa työssä lasten persoonat tulevat hienosti esiin, ja virpomisperinnettä uudistetaan ilahduttavalla tavalla.

12–18 -vuotiaiden sarjassa voiton vei Nurmijärven yhteiskoulun 7. luokkien oppilaiden kollaasi ”Meidän kuva”. Tuomaristo piti oppilaiden kuvien erilaisten ilmaisukeinojen rikkaudesta ja niistä yhdessä tehtyä visuaalista kokonaisuutta hyvin vaikuttavana. Työ tuo rohkeasti esiin nuorten ajatukset ja maailman moninaisuuden.

Voittaneet ryhmät palkitaan 200 eurolla ja palkkio on tarkoitettu ryhmän yhteiseen tekemiseen.

Tuomaristo myönsi myös kaksi kunniamainintaa. Kunniamaininnan saivat Otto Kotilaisen koulun mittava Kivikausi eläväksi -projekti Heinävedeltä sekä Ruokolahden koulun oppilaiden hyvän mielen video perinneruokien valmistamisesta yhdessä isoäidin kanssa.

Voittaneet kilpailutyöt edustavat Suomea Young European Heritage Makers -kilpailussa

Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailu järjestetään vuosittain osana Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä. Kilpailulla halutaan rohkaista kulttuuriperintöön tutustumista ja saada kuulla tarinoita lapsille ja nuorille tärkeistä aiheista.

Kilpailu on osa European Heritage Days -ohjelmaa ja Young European Heritage Makers -kilpailun kansallinen osakilpailu.

Voittajat ja kunniamaininnan saaneet työt

Voittaja 2005–2010 syntyneiden sarjassa: ”Meidän kuva”, Nurmijärven Yhteiskoulu

Tuomariston arvioita: ”Nykytaiteelle ominaisia keinoja hyödyntävä, erittäin vaikuttava yhteisöllinen teos, jonka kuvissa on rikas ilmaisukieli. Visuaalisesti omaa luokkaansa. Valittu aihe on tärkeä ja nuorten maailmasta. Teos tuo esiin nuorten näkemyksiä ja koskettaa katsojaa. Vaikka kollaasia täydentävä teksti on melko lyhyt, siitä välittyy nuorten omat ajatukset ja se on rohkeasti omaleimainen.”

Voittaja 2011–2016 syntyneiden sarjassa: Virpominen – New Yorkin Suomi-koulun Lumihevoset -ryhmä

Tuomariston arvioita: ”Rikas esitys lapsia kiinnostaneesta kulttuuriperinnöstä. Lapset onnistuvat tekemään perinteestä ja videosta oman näköisensä. Kunkin osallistujan yksilöllinen tyyli, taidot ja luovuus välittyvät hienolla tavalla. Hyvän tuulen video, jossa perinnettä siirretään ja uudistetaan ilahduttavalla tavalla.”

Kunniamaininta 2005–2010 syntyneiden sarjassa: Kulttuuriperintö – Perinneruoat, Ruokolahden koulu

Tuomariston arvioita: ”Videosta välittyvä positiivinen ja hyväntuulinen ote aiheeseen tarttui katsojaan. Englanninkieliset väliotsikot videolla palvelevat kansainvälistä yleisöä. Video nostaa hienosti esiin paikallista ruokaperinnettä. Ylisukupolvinen kohtaaminen ja isoäidin läsnäolo lisää lämminhenkistä tunnelmaa.”

Kunniamaininta 2011–2016 syntyneiden sarjassa: Kivikausi eläväksi, Otto Kotilaisen koulu

Tuomariston arvioita: ”Mittava ja kunnianhimoinen projekti, joka on vaatinut todella paljon pedagogista suunnittelutyötä. Löydetty lapsia kiehtova aihe kulttuuriperinnön käsittelyyn ja hyödynnetty hienosti monialaista oppimiskokonaisuutta.”

Lisätietoja kilpailusta ja Euroopan kulttuuriympäristöpäivistä

Hanna Hämäläinen, ympäristöministeriö, hanna.p.hamalainen@gov.fi, puh. 0400 143 956
Riina Koivisto, Suomen Kotiseutuliitto, riina.koivisto@kotiseutuliitto.fi, puh. 044 983 4555