Kulttuuriympäristömme.fi -joulukalenteri jakaa hyvät tarinat ja ideat!

4.10.2019 Uutinen

Miten olette tänä vuonna toimineet kulttuuriympäristön hyväksi? Haluatteko jakaa kulttuuriympäristötarinan, -teon tai -tempauksen muidenkin iloksi?

Ympäristöministeriön Kulttuuriymparistomme.fi-palvelu etsii joulukalenterinsa luukkuihin lyhyitä videokertomuksia eri puolilta Suomea. Kertoa voi niin suurista kuin pienistäkin teoista, ison porukan yhteistyöstä tai yksittäisen ihmisen teosta, kansallisista hankkeista tai paikallisista projekteista. Joulukalenterin idea on kannustaa tekoihin kulttuuriympäristömme hyväksi ja piristykseksi.

Joulukalenterin tuottaa ympäristöministeriö yhteistyössä Suomen Kotiseutuliiton ja Maa- ja kotitalousnaisten keskuksen kanssa.

Aikataulu:

• Lähettäkää ehdotuksenne joulukalenterin luukuista torstaihin 31.10. kello 16.00 mennessä.
  • Joulukalenteriin valituille ilmoitetaan 6.11. mennessä.
  • Valmiit materiaalit tulee lähettää joulutontulle marraskuun loppuun mennessä.
  • Joulukalenteri aukeaa 1.12. Kulttuuriymparistomme.fi-verkkosivulla, Facebookissa sekä Instagramissa.

Joulukalenterin luukku koostuu tekemästänne videosta sekä lyhyestä esittelytekstistä. Videon tehdäkseen ei tarvitse olla ammattilainen tai omistaa erillistä videokuvauslaitteistoa. Kännykkäkameralla videointi käy hyvin. Jos ette pysty tuottamaan videota, voi sen korvata myös valokuvalla. Tarkemmat tekniset ohjeet löytyvät alempaa.

Lähettäkää ehdotuksenne joulukalentriluukun sisällöstä kalenterista vastaavalle joulutontulle Jonna Löfhjelmille sähköpostitse: kulttuuriymparistomme.joulu@gmail.com. Ehdotuksen yhteydessä voi  lähettää valmista materiaalia tai kertoa mitä aiotte kalenteriin tuottaa.

Mikäli teille herää kysymyksiä joulukalenteriin liittyen, voitte lähettää sähköpostia yllämainittuun osoitteeseen.

Joulukalenteri käynnistyy joulukuun ensimmäisenä päivänä. Viimeistään tällöin kannattaa myös laittaa seurantaan kulttuuriymparistomme.fi-verkkosivu, Facebook-sivu ja @kulttuuriymparistomme Instagram-tili.

Kulttuuriymparistomme.fi -palvelun joulukalenteriin osallistumisen tekniset ohjeet

Aineistoa lähettävällä taholla tulee olla kaikki tarvittavat tekijänoikeudet ja muut oikeudet lähettämäänsä materiaaliin sekä oikeus luovuttaa materiaali Kulttuuriymparistomme.fi -sivuston verkkosivulla ja sosiaalisissa medioissa julkaistavaksi.

Videot:
• Vaakakuva.
• MP4 (WMV) tai MOV-tiedosto.
• HD-kuvanlaatu (720 px tai parempi, valittavissa puhelimen tai kameran asetuksista).
• Kesto, max. 1 min 15 s
• ”haastattelutilanne”: puhujan asemointi kuvan jompaankumpaan laitaan ja katse kuvan poikki, “ohi kameran” kohti haastattelijaa, ei suoraan kameraan.
• kerronnallinen ”puhuva pää”: katse suoraan kameraan, asemointi keskelle.
• Toimitus www.wetransfer.com-palvelun kautta (ei vaadi kirjautumista). Ethän lähetä videotiedostoa sähköpostilla tai WhatsAppilla, ettei kuvanlaatu heikkene.

Jos et pysty tuottamaan videota, voi kalenterin luukku olla myös valokuva ja teksti. Valokuvan tulee olla:
• Vaakakuva. Vaakakuvassa leveys n. 1500 px.
• Resoluutio 72 tai 96.
• Tiedostomuoto jpg tai png.
• Toimitus sähköpostilla.

Esittelytekstit:
• Esittele hanke tai projekti lyhyessä tekstissä, jonka pituus on enintään 1200 merkkiä välilyönteineen.
• Pyri elävään kuvaukseen, kannustavuuteen, yleiskieleen ja helppoon ymmärrettävyyteen.
• Joulutonttu toimittaa tarvittaessa tekstejä ennen niiden julkaisemista joulukalenterissa.

Lisätietoja:
• Joulukalenterin toimittaja Jonna Löfhjelm, kulttuuriymparistomme.joulu@gmail.com.
• Suunnittelija Hanna Hämäläinen, hanna.hamalainen@ym.fi, p. 0400 143 956