Kuka onkaan Kotiseutuliiton juhlavuoden suojelija?

29.1.2024 Uutinen
Kotiseutuliiton Teppo Ylitalon mukana suojelijaa paljastamassa ovat Lohjan Omenatyttö 2023 Veera Kärki, Lohjan Kotiseutututkimusten Ystävien puheenjohtaja Jaakko Puomila, varapuheenjohtaja Juhana Saarinen ja kotiseutuaktiivi Aaro Kailasmaa.

Suomen Kotiseutuliitto täyttää tänä vuonna 75 vuotta. Mutta kuka onkaan juhlavuoden suojelija? Vinkkinä voimme paljastaa, että tuo henkilö on kotiseutusi asioiden hyvä – ellei jopa paras – asiantuntija. Hän on henkilö, joka pystyy parhaiten suojelemaan kotiseutuasi. Kenellä on käsissään tällaiset voimat? Siltä varalta, että et ehdi katsoa videota loppuun, paljastamme suojelijan tämän jutun lopussa.

Teppo Ylitalo on lähtenyt 130 vuotta täyttävän Lohjan Kotiseutututkimuksen Ystävien pakeille ja paljastaa nyt yllä olevalla videolla vuoden suojelijan. Mukana suojelijaa paljastamassa ovat Lohjan Kotiseutututkimusten Ystävien puheenjohtaja Jaakko Puomilan lisäksi Lohjan Omenatyttö 2023 Veera Kärki, varapuheenjohtaja Juhana Saarinen ja kotiseutuaktiivi Aaro Kailasmaa.

Kotiseutuliitto kutsuu kaikki juhlimaan vuonna 2024

Vuotta 2024 vietetään kaikkien kotiseutujen juhlana. Kutsumme kaikki mukaan järjestämään tapahtumia ja hyödyntämään juhlavuotta paikallisesti. 75-vuotispäivää juhlistetaan yhdessä 25.–26. toukokuuta. Silloin joka puolella Suomea nautitaan kotiseutukahvit – ja kahveille kutsutaan jokainen mukaan.

Keväällä jatketaan ylisukupolvista Mestarit & Kisällit -työtä kaikille avoimella monikulttuurisella koulutussarjalla. Syyskuussa liiton koordinoimat Euroopan kulttuuriympäristöpäivät puolestaan kokoavat erilaisia tapahtumia ympäri maata teemalla Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Juhlavuoden huipennuksena ovat Valtakunnalliset kotiseutupäivät, joita vietetään Vantaalla 30. elokuuta –1. syyskuuta.

Kotiseututyön parhaita onnistumisia palkitaan jälleen Vuoden kotiseututeoksen muodossa. Vuoden mittaan järjestetään myös parhaan kotiseututuotteen kilpailu, johon voi osallistua millä tahansa kotiseutua kuvaavalla tuotteella tai tuotoksella.

Jokaisessa maakunnassa etsitään yhdessä paikallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa Vuoden maakunnallista kotiseututekoa. Lisäksi haluamme kannustaa kaikkia palkitsemaan ansioituneita kotiseututyön tekijöitä liiton ansiomerkeillä.

Katse menneeseen ja tulevaisuuteen

Vantaan kotiseutupäivillä julkaistaan liiton historiateos, jonka kirjoittaa valtuuston puheenjohtaja, emeritusprofessori Janne Vilkuna. 75-vuotiasta Kotiseutuliittoa voi onnitella osallistumalla juhlakirjan onnittelijoiden listaan.

Kotiseututyötä on rakennettu pitkään ja monin voimin. Jo edesmenneitä kotiseututyön aktiiveja muistetaan yhdessä ympäri maan Eskon päivänä 12. kesäkuuta. Sosiologian professori Esko Aaltosella oli suuri merkitys liiton perustamisessa.

Menneen lisäksi tähytään voimakkaasti tulevaisuuteen. Toukokuussa Valkeakoskella järjestettävässä tulevaisuusseminaarissa pohditaan kestävää kotiseututyötä, toimintaympäristön muutoksia ja toiminnan uusia muotoja.

Varhaiskasvatuksessa ja koulussa olevia lapsia ja nuoria lähestytään oppimispaketilla, johon liittyy valokuva- ja videokilpailu.

Seurantalotyön pyöreitä vuosia juhlistetaan teatterin lavoilta ja televisiosta tuttujen Matti Ristisen, Sari Haapamäen sekä harmonikkavirtuoosi Johanna Juholan Runonlausuntaa ja haitarimusiikkia -kiertueella.
Syksyllä järjestetään juhlaseminaari, jossa hahmotellaan myös korjausavustuksen tulevaisuutta muuttuvissa olosuhteissa.

Kotiseutusi paras suojelija

Arvasitko jo, kuka on Kotiseutuliiton juhlavuoden suojelija. Kenellä on tällaiset ingressissä mainitut voimat?

“Jokainen meistä on itse oman kotiseutunsa paras asiantuntija ja kehittäjä. Jokainen meistä tunnistaa parhaiten ne asiat, perinteet, paikat ja tavat, jotka tekevät omasta asuinpaikasta tai kotipaikoista kotiseudun ja kodin. On myös meistä jokaisen oikeus ja vastuu saada suojella omaa kotiseutuaan. Siksi juhlavuoden suojelija on meistä jokainen, siis sinäkin. Lämpimästi tervetuloa mukaan juhlimaan!”, Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Teppo Ylitalo toivottaa.

Onnittele liittoa

Juhlavuoden ohjelma